ASPEK-ASPEK KOMSAS DALAM CERPEN BIARKAN SAMUDERA KARYA RAIHANAH SALLEH
ITEM | PERNYATAAN | HURAIAN |
Tema | Konflik jiwa seorang remaja | Konflik jiwa yang dihadapi oleh Amirah (Mir) kerana rumah ayahnya akan dirobohkan untuk dijadikan kawasan peranginan. Mir sering memikirkan nasib yang akan dialaminya kesan daripada kehilangan rumah tersebut. Mir terpaksa dipulihkan dengan bantuan Hakimah |
Persoalan | Persoalan kepentingan menjaga alam sekitar | Bapa Mir telah kehilangan pekerjaan kerana laut yang menjadi sumber pendapatannya telah tercemar akibat pembangunan yang dilakukan |
Persoalan kasih sayang terhadap bapa | Mir sentiasa memikirkan tempat ayahnya akan tinggal nanti jika rumah mereka akan dirobohkan | |
Persoalan pembangunan tanpa mengorbankan alam sekitar | Pembangunan boleh dilakukan tetai tidak mengorbankan keindahan alam sekitar | |
Persoalan kepentingan mendekati agama untuk ketenangan diri | Ibu Hakimah sentiasa menasihati Mir supaya mendekatkan diri kepada Allah supaya jiwanya menjadi tenang | |
Persoalan keikhlasan dalam persahabatan | Hakimah ikhlas membantu memulihkan Mir daripada tekanan perasaan yang dialaminya | |
Persoalan tanggungjawab untuk membantu meringankan beban | Hakimah dan ibunya bertanggungjawab membantu Mir supaya Mir kembali seperti sediakala | |
Watak & perwatakan Mir | Seorang yang penyayang | Mir sangat menyayangi ayahnya dan sentiasa memikirkan nasib ayahnya jika rumah mereka dirobohkan |
Seorang yang tabah | Mir tabah mengharungi cabaran hidup tanpa kasih sayang seorang ibu sehingga menjaya menjejak kaki ke universiti | |
Seorang yang suka menyendiri | Mir suka menyendiri dan mengasingkan dirinya daripada orang ramai kerana tekanan perasaan yang dialaminya | |
Seorang yang gigih | Mir gigih meneruskan pembelajaran walaupun dihimpit oleh kesusahan hidup keluarganya | |
Watak & perwatakan Hakimah | Seorang yang baik hati | Hakimah cuba membantu memulihkan tekanan perasaan yang dialami oleh Mir |
Seorang yang ikhlas | Hakimah ikhlas bersahabat dengan Mir dan sentiasa berada di sisi Mir apabila diperlukan | |
Seorang yang prihatin | Hakimah membawa Mir pulang ke rumahnya untuk berjumpa dengan ibunya | |
Watak & perwatakan Ibu Hakimah | Seorang yang baik hati | Ibu Hakimah menghadiahkan kepada Mir telekung dengan harapan Mir dapat mendekatkan diri dengan Tuhan |
Seorang yang prihatin | Ibu Hakimah cuba menasihati Mir agar menerima suratan takdir dan mendekatkan diri kepada Tuhan | |
Seorang yang patuh pada ajaran agama | Ibu Hakimah sentiasa mengingatkan Hakimah agar mengajar Mir membaca al-Quran dan mengenali Tuhan yang satu | |
Latar masa | Hari Sabtu | Hakimah mengajak Mir berjalan-jalan di kota untuk menenangkan fikiran Mir |
Waktu hujan | Ketika itu Mir kembali teringat kata-kata dan juga pesanan ayahnya | |
Latar tempat | Laut/ samudera | Tempat ayah Mir mencari rezeki sebagai nelayan |
Di rumah Hakimah | Hakimah membawa Mir pulang ke rumahnya semasa cuti semester | |
Di kampung Mir | Bapa Mir tinggal di rumah panjang di kampung | |
Di kampus | Tempat Hakimah dan Mir belajar | |
Latar masyarakat | Masyarakat yang mengalami tekanan perasaan | Mir mengalami tekanan perasaan kerana memikirkan nasib ayahnya yang kehilangan tempat tinggal dan kehilangan pekerjaan sebagai nelayan |
Masyarakat yang ikhlas membantu | Hakimah dan ibunya ikhlas membantu memulihkan Mir yang mengalami tekanan perasaan | |
Masyarakat yang berpegang teguh pada ajaran agama | Ibu Hakimah mengingatkan supaya Hakimah mengajar Mir membaca al-Quran dan mengenali Tuhan yang satu | |
Masyarakat yang prihatin | Hakimah dan ibunya prihatin akan masalah yang dihadapi oleh Mir dan berusaha membantu memulihkan Mir | |
Masyarakat yang penyayang | Mir menyayangi ayahnya dan sentiasa memikirkan nasib yang akan dihadapi oleh ayahnya | |
Nilai | Tanggungjawab | Hakimah dan ibunya bertanggungjawab memulihkan Mir daripada tekanan perasaan |
Ketabahan | Mir tabah menghadapi cabaran hidup sehingga mampu pulih daripada tekanan perasaan yang dialaminya | |
Kasih sayang | Mir menyayangi ayahnya dan sentiasa memikirkan nasib ayahnya apabila rumah mereka akan dirobohkan | |
Prihatin | Ibu Hakimah prihatin akan masalah yang dihadapi oleh Mir dan meminta Hakimah membawa Mir pulang ke rumah mereka | |
Ketaqwaan | Mendekatkan diri kepada Allah merupakan jalan terbaik untuk ketenangan jiwa | |
Pengajaran | Kita hendaklah membantu orang yang berada dalam kesusahan | Hakimah dan ibunya membantu memulihkan tekanan perasaan yang dialami oleh Mir |
Kita hendaklah menyayangi ahli keluarga | Mir menyayangi ayahnya dan sentiasa memikirkan nasih ayahnya apabila rumah mereka akan dirobohkan | |
Kita hendaklah melakukan pembangunan tanpa mengorbankan alam sekitar | Pembangunan perlu dilakukan tanpa mengorbankan alam sekitar supaya alam sekitar terus terjaga | |
Kita hendaklah mendekatkan diri kepada Allah supaya jiwa menjadi tenang | Ibu Hakimah sentiasa menasihati Mir supaya mendekatkan diri kepada Allah supaya jiwa menjadi tenang dan pulih daripada tekanan perasaan | |
Kita hendaklah berfikiran rasional dalam menghadapi sebarang ujian hidup supaya kita tidak bertindak di luar batasan | Mir tabah menghadapi permasalahn hidupnya sehingga dia berjaya memulihkan tekanan perasaan yang dialaminya | |
Gaya Bahasa | Peribahasa | Hati perut |
Hiperbola | Aku bercakap dengan ombak dengan samudera | |
Repetisi | Berpintal-pintal dan bergulung-gulung. Berpintal-pintal dan bergulung-gulung | |
Simile | Ayah sayangkan laut itu seperti ayah sayangkan kau Mir | |
Sinkof | Kau, ku dan tak |
No comments:
Post a Comment