PENGIKUT

Wednesday, 18 September 2013

CONTOH KARANGAN BAHAGIAN A SPM PEPERIKSAAN PERCUBAAN SBP 2013......!

KARANGAN BAHAGIAN A

Gambar rajah di bawah menunjukkan sebahagian daripada cara menyayangi sekolah. Huraikan pendapat anda tentang cara-cara menyayangi sekolah. Panjangnya huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.


Tema – menyayangi sekolah

Tugasan soalan – cara-cara menyayangi sekolah

Idea

i.                     Memelihara harta benda sekolah
ii.                    Mematuhi peraturan sekolah
iii.                  Kecemerlangan akademik
iv.                  Pencapaian kokurikulum


Sekolah merupakan institusi yang diwujudkan untuk menyediakan pendidikan berkualiti bagi melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pendidikan yang disediakan kepada anak-anak di sekolah mampu menyediakan modal insan yang berilmu pengetahuan. Hal ini selari dengan aspirasi Perdana Menteri,  Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang berazam untuk menyediakan pendidikan yang berkualiti kepada anak-anak agar mereka mampu bersaing dalam dunia globalisasi yang semakin mencabar kini. Hasrat ini dapat direalisasikan jika murid-murid menunjukkan rasa sayang akan sekolah masing-masing. Pada pendapat saya, pelbagai cara boleh dilakukan oleh murid-murid untuk menyayangi sekolah.

Seseorang murid menunjukkan rasa sayang akan sekolah jika mereka memelihara harta benda yang disediakan. Harta benda sekolah seperti meja, kerusi, tandas, telefon, peralatan sukan dan sebagainya perlu dijaga dengan baik. Murid-murid tidak boleh merosakkan harta benda yang disediakan kerana harta benda ini merupakan aset negara yang perlu dikongsi secara bersama dengan murid-murid lain. Secara analoginya, mereka perlu menjaga dan menyayangi harta benda sekolah seperti menyayangi harta benda sendiri ibarat menatang minyak yang penuh. Jangan sesekali melakukan vandalisme terhadap harta benda sekolah kerana kerajaan terpaksa menyediakan peruntukan lain untuk membaiki kerosakan tersebut. Sebagai buktinya, Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia, Tan Sri Abdul Ghafar Mahmud telah memaklumkan bahawa kerajaan terpaksa membelanjakan sejumlah RM12.5 juta pada tahun lalu untuk membaiki kerosakan harta benda sekolah. Keadaan ini sangat mendukacitakan kerana peruntukan tersebut sepatutnya boleh disalur untuk menyediakan kemudahan lain kepada murid agar mereka dapat belajar dengan sempurna. Jadi jelas menunjukkan bahawa menjaga harta benda sekolah dengan baik merupakan cara yang boleh ditunjukkan oleh murid sebagai tanda mereka menyayangi sekolah.

Selain itu, murid-murid juga boleh menunjukkan rasa sayang akan sekolah dengan cara mematuhi peraturan sekolah. Murid-murid perlu mematuhi peraturan sekolah kerana peraturan yang disediakan adalah untuk mendidik mereka supaya berdisiplin dan menjadi insan yang sempurna. Mereka tidak boleh menganggap peraturan yang ditetapkan oleh pihak sekolah adalah untuk menyekat kebebasan mereka sebagai orang muda. Jangan sesekali mengatakan peraturan sekolah itu adalah untuk menyekat jiwa remaja mereka daripada melakukan sesuatu yang mampu memenuhi tuntutan remaja. Mereka perlu menganggap peraturan yang disediakan adalah untuk membina jati diri murid supaya mampu mendepani cabaran apabila keluar daripada institusi persekolahan nanti. Saya berpendapat sedemikian kerana peraturan yang dirangka oleh pihak sekolah sebenarnya adalah untuk memudahkan pengurusan murid dan mengelakkan mereka terlibat dengan salah saku disiplin sehingga boleh menjejaskan proses pembelajaran mereka di dalam kelas. Sebagai contoh, jika pelajar  bergaduh di asrama dan kes tersebut tersebar di akhbar, sudah tentu murid tersebut akan dikenakan tindakan disiplin seperti gantung persekolahan atau buang sekolah. Oleh itu, murid-murid perlu mematuhi peraturan supaya nama baik sekolah dapat dijaga sekali gus menunjukkan rasa sayang pada sekolah.

Di samping itu, menunjukkan kecemerlangan akademik juga merupakan cara yang boleh dilakukan sebagai usaha menyayangi sekolah. Murid-murid perlu menaikkan nama sekolah dengan kejayaan-kejayaan dalam akademik sama ada di peringkat negeri atau kebangsaan. Mereka perlu berusaha bersungguh-sungguh kerana kejayaan-kejayaan yang ditempa oleh pelajar dapat menaikkan imej sekolah pada kaca mata komuniti.  Mereka perlu berbangga jika mereka berjaya dengan cemerlang, sekolah lain akan datang melawat untuk melihat kejayaan-kejayaan yang telah dicapai. Lebih manis lagi, sekolah akan diberikan anugerah oleh pihak kementerian atas kejayaan yang diraih. Sebagai contoh, kejayaan Mohd Ammar Mokhtar mewakili negara ke Cape Town, Afrika Selatan dalam pertandingan berkaitan dengan neurologi telah menaikkan nama Sekolah Menengah Sains Tengku Muhammad Faris Petra di pentas antarabangsa. Kejayaan Mohd Ammar itu menyebabkan Sekolah Menengah Sains Tengku Muhammad Faris Petra telah dipilih sekolah angkat Universiti Sains Malaysia (USM) sebagai jaringan dengan institusi pengajian tinggi.  Jadi, sudah terang lagi bersuluh bahawa pelajar boleh menunjukkan cara menyayangi sekolah mereka dengan cara menunjukkan kecemerlangan dalam akademik.

Kesimpulannya, murid-murid bertanggungjawab terhadap sekolah mereka. Mereka perlu menyayangi sekolah masing-masing kerana di situlah tempat mereka menimba ilmu dan membina masa depan. Sekolah juga menjadi tempat murid-murid mengaut pengalaman untuk menjadi insan yang seimbang. Jadi, tugas menjaga nama baik sekolah perlu menjadi keutamaan murid-murid. Jangan jadi seperti kacang lupakan kulit kerana kejayaan seseorang adalah bermula daripada seorang guru sekolah.


(Karangan penulis ini berdasarkan soalan Peperiksaan Percubaan SPM SBP 2013)


2 comments: