Wednesday 18 September 2013

CONTOH KARANGAN BAHAGIAN B SPM PEPERIKSAAN PERCUBAAN SBP 2013......(2)

KARANGAN BAHAGIAN B

Anda ingin menyertai pertandingan menulis esei bersempena dengan Sambutan Hari Polis di tempat anda. Tajuk yang anda pilih ialah “Membanteras Jenayah Tanggungjawab Bersama”
Tulis esei anda selengkapnya.


Tema – jenayah
Tugasan – membanteras jenayah tanggungjawab bersama

Idea

i.                     Kerajaan menggubal akta yang menetapkan hukuman berat kepada pesalah
ii.                   Pasukan polis menguatkuasakan undang-undang dengan lebih tegas
iii.                  Masyarakat melaporkan kejadian jenayah secara terus kepada pihak berkuasa
iv.                 Ibu bapa mendidik anak-anak dengan agama dan nilai moral yang tinggi
v.                   Badan Bukan Kerajaan (NGO) merancang program yang memberi kesedaran kepada masyarakat akan bahaya jenayah



Tajuk : Membanteras Jenayah Tanggungjawab Bersama
Penulis : Azaman Bin Zakaria

Warga emas dibunuh ... Utusan Malaysia
Guru maut ditembak berhampiran sekolah …. Berita Harian
Peniaga nasi kukus disamun….Kosmo

Tajuk-tajuk akhbar di atas menggambarkan sekelumit kes jenayah yang berlaku di negara kita sejak akhir-akhir ini. Kadar jenayah di Malaysia sama ada jenayah indeks atau jenayah jalanan menunjukkan senario yang membimbangkan ramai pihak. Menurut statistik daripada ibu pejabat Polis Diraja Malaysia (PDRM), sepanjang tahun 2010, sebanyak 177,520 kes jenayah indeks dan 24,837 kes jenayah jalanan telah direkodkan di seluruh negara. Kes-kes seperti tembak, bunuh, samun bersenjata api, rompakan, rogol, mencuri dan sebagainya sering meniti di dada-dada akhbar tempatan. Masyarakat semakin bimbang akan situasi ini kerana jenayah yang berlaku bukan sahaja menyebabkan mangsa kehilangan harta benda tetapi lebih menyedihkan lagi mangsa menemui ajal. Oleh itu, pelbagai pihak perlu memainkan peranan secara kolektif bagi menangani kejadian jenayah di negara kita agar masyarakat dapat hidup dengan aman dan tenteram.

Kerajaan memainkan peranan dominan dalam usaha mencegah jenayah di Malaysia. Kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) perlu menggubal undang-undang berkaitan jenayah yang lebih ketat lagi bagi mengekang kejadian jenayah di negara kita. Undang-undang bagi menggantikan Akta Rahsia Rasmi (ISA) dan Akta Hasutan yang telah dimansuhkan oleh kerajaan sebelum ini perlu diganti dengan akta lain yang setaraf supaya kes-kes jenayah berat dapat ditangani. Usaha kerajaan untuk mewujudkan Akta Keharmonian Nasional bagi menggantikan kedua-dua akta yang telah dibubarkan itu diharap mampu mengekang kejadian jenayah indeks dan jenayah jalanan. Akta ini perlu lebih tegas lagi supaya penjenayah takut untuk melakukan jenayah. Kerajaan juga perlu komited melaksanakan inisiatif dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi mengurangkan jenayah. Kadar jenayah di seluruh negara menyaksikan penurunan mendadak sejak inisiatif-inisiatif NKRA mengurangkan jenayah diperkenalkan oleh kerajaan. Statistik menunjukkan sepanjang tahun 2010, berlaku pengurangan sebanyak 5 peratus bagi jenayah indeks dan 20 peratus bagi jenayah jalanan di seluruh negara.  Langkah-langkah kerajaan melalui inisiatif NKRA seperti penambahan sebanyak 496 kamera litar tertutup (CCTV) di 50 kawasan panas di seluruh negara dan Program Bandar Selamat yang telah diaktifkan semula  menampakkan kesan yang agak ketara.  Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi melahirkan kesungguhan beliau untuk memberi fokus kepada usaha membanteras jenayah supaya masyarakat dapat hidup dengan aman dan selamat. Menurut beliau lagi, kerajaan komited untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat dengan berusaha memerangi penjenayah dalam Operasi Cantas Khas yang sedang beroperasi sekarang agar kepercayaan masyarakat terhadap kredibiliti PDRM tidak menurun. Jadi, sudah terang lagi bersuluh, hal ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan merupakan pihak yang dominan dalam usaha membanteras jenayah di negara kita.

Selain itu, masyarakat juga turut berperanan dalam usaha membanteras kejadian jenayah di negara kita. Masyarakat perlu peka akan keadaan persekitaran di kawasan kediaman mereka. Mereka perlu melaporkan segera kepada pihak polis jika mempunyai maklumat atau melihat kejadian jenayah yang berlaku di kawasan kediaman mereka. Masyarakat perlu mewujudkan hubungan yang erat dengan pasukan polis supaya usaha membanteras jenayah menjadi efektif. Masyarakat tidak boleh menyembunyikan maklumat tentang aktiviti jenayah yang berlaku di tempat mereka kerana hal ini akan menyebabkan pasukan polis tidak dapat membanteras jenayah dengan segera. Sebagai contoh, masyarakat boleh menyalurkan maklumat segera melalui sistem Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) menerusi talian POLISKN32728 jika mempunyai maklumat mengenai aktiviti jenayah. Penyaluran maklumat awal daripada masyarakat tentang aktiviti yang mencurigakan akan mampu memberi peluang dan ruang kepada pihak polis membanteras aktiviti jenayah dengan pantas sebelum berlaku. Masyarakat juga perlu menubuhkan Rukun Tetangga di kawasan kediaman mereka untuk mencegah jenayah daripada berlaku di kawasan kejiranan mereka. Penubuhan Rukun Tetangga ini membolehkan Sistem Rondaan Sukarela (SRS) dapat dilakukan pada waktu malam mengikut giliran. Masyarakat akan meronda kawasan kejiranan untuk memastikan keadaan selamat. Rondaan ini bukan sahaja mampu mencegah kejadian jenayah tetapi juga secara tidak langsung hubungan antara masyarakat juga menjadi rapat dan mesra ibarat sambil menyelam minum air. Peranan masyarakat ini juga turut dikongsi oleh Tan Sri Lee Lam Thye merangkap Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia yang menyatakan bahawa masyarakat merupakan agen membanteras jenayah yang efektif selain pihak polis. Beliau menyeru supaya masyarakat memainkan peranan mereka dengan membantu pihak polis mencegah jenayah. Hubungan yang erat antara komuniti dengan pihak polis mampu menangani jenayah jalanan seperti ragut, samun, curi dan sebagainya. Jadi, jelas menunjukkan bahawa masyarakat harus sedar bahawa mereka mempunyai tanggungjawab yang besar dalam usaha membanteras jenayah di negara kita.





Tugasan anda…

Kembangkan dua perenggan idea dan satu perenggan penutup dengan menggunakan ayat gramatis..


(Karangan ini adalah idea penulis berdasarkan soalan Peperiksaan Percubaan SPM SBP 2013)

No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...