Wednesday 18 September 2013

CONTOH KARANGAN BAHAGIAN B SPM PEPERIKSAAN PERCUBAAN SBP 2013 ...... (1)

KARANGAN BAHAGIAN B

Kebanyakan anak remaja hari ini tidak suka membantu ibu bapa di rumah.
Huraikan peranan yang perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk memperkasakan budaya tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga.


Tema -  budaya tolong-menolong dalam keluarga
Tugasan – peranan yang perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk memperkasakan budaya tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga

Idea
i.                     Ibu bapa menjadi suri teladan kepada anak-anak
ii.                   Ibu bapa menerapkan amalan tolong-menolong dalam diri anak-anak sejak kecil
iii.                  Ibu bapa mengajak anak-anak melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan
iv.                 Ibu bapa mewujudkan amalan gotong-royong di dalam dan di luar rumah bersama keluarga
v.                   Ibu bapa menggalakkan anak-anak mengamalkan budaya tolong-menolong dengan menyediakan ganjaran


Amalan tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga pada masa ini sudah semakin terhakis. Jika ada keluarga yang berjaya menerapkan amalan ini dalam kalangan ahli keluarga mereka sekalipun, bilangannya adalah sedikit. Anak-anak yang membantu ayah dan ibu mereka hanyalah sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Apa yang pasti, budaya tolong-menolong ini tidak menampakkan suatu amalan yang kukuh dalam kalangan ahli keluarga kini. Ibu bapa sebagai orang yang dominan dalam sesebuah keluarga sudah pasti memainkan peranan yang jitu untuk memperkasakan amalan tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga mereka. Jika hal ini berlaku, pasti budaya tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga dapat diperkasakan.


Ibu bapa yang menunjukkan qudwah hasanah atau suri teladan dengan mengamalkan budaya tolong-menolong di hadapan anak-anak mampu memperkasakan budaya tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga mereka. Ibu bapa perlu menunjukkan budaya tolong-menolong di hadapan anak-anak sejak mereka masih kecil lagi supaya budaya ini menjadi amalan apabila mereka dewasa nanti. Hal ini bertepatan dengan peribahasa melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Ayah boleh membantu ibu menyediakan masakan di dapur atau mengemas rumah dengan menyapu dan melipat kain yang telah dibasuh. Ibu pula boleh membantu ayah dengan membersihkan rumput yang telah dipotong oleh ayah di halaman rumah. Ibu bapa perlu melakukan amalan ini setiap hari di hadapan anak-anak mereka supaya dapat ditiru oleh anak-anak mereka. Ibu bapa boleh meminta bantuan anak-anak mereka secara perlahan-lahan supaya anak-anak bersedia menolong ibu bapa mereka. Jangan paksa anak-anak jika mereka enggan mendengar arahan ibu bapa supaya menolong mereka. Biarkan mereka menolong ibu bapa dengan kerelaan mereka sendiri. Jika ibu bapa terus melakukan kerja bersama-sama, lama kelamaan anak-anak akan rasa bersalah dan bersedia membantu ibu bapa mereka. Pakar motivasi negara, Datuk Dr. Mohd Fadhilah Kamsah mengingatkan ibu bapa supaya tidak menghukum anak-anak jika mereka enggan membantu atau tidak mendengar kata. Menurut beliau lagi, anak-anak akan mengikut apa yang dikatakan oleh ibu bapa jika mereka bersedia untuk melakukannya. Dalam hal ini, ibu bapa perlu istiqamah mengamalkan budaya tolong-menolong dalam keluarga mereka jika ingin budaya ini menjadi amalan dalam kalangan ahli keluarga mereka. Jadi, sudah terang lagi bersuluh jika ibu bapa menunjukkan suri teladan di hadapan anak-anak, budaya tolong-menolong dapat diperkasakan dalam kalangan ahli keluarga mereka.

Selain itu, menjadikan aktiviti gotong-royong di dalam dan di luar kawasan rumah sebagai amalan  keluarga juga mampu memperkasakan budaya tolong-menolong dalam kalangan ahli keluarga. Ibu bapa perlu menjadikan aktiviti gotong-royong sebagai aktiviti yang wajib dilakukan oleh keluarga mereka secara bersama-sama pada setiap hujung minggu. Amalan berat sama dipikul ringan sama dijinjing ini perlu diperkasakan supaya anak-anak menjadikan amalan tolong-menolong sebagai budaya hidup mereka. Dalam aktiviti gotong-royong ini, Ibu bapa boleh membuat pembahagian tugas kepada anak-anak supaya kerja dapat dilakukan secara menyeluruh. Sebagai contoh, ayah ditugaskan untuk memotong rumput di halaman rumah, ibu menyiram bunga, abang membantu ayah mengumpul rumput yang telah dipotong, kakak mengemas rumah dan adik membantu ibu menyiram bunga. Pembahagian tugas ini perlu digilirkan setiap minggu supaya ahli keluarga dapat melakukan akvititi secara menyeluruh. Tugasan yang dilakukan secara kolektif antara ahli keluarga ini dapat menjimatkan masa sekali gus hubungan antara ahli keluarga menjadi lebih rapat dan mesra. Budayawan Negara, Datuk Azah Aziz dalam buku tulisannya Budaya Warisan Negara menggalakkan ibu bapa supaya menyuburkan budaya tolong-menolong dalam keluarga mereka kerana budaya ini merupakan salah satu warisan negara yang perlu dihidupkan bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang madani. Dalam hal ini, ibu bapalah yang menjadi jentera untuk menggerakkan budaya tolong-menolong dalam kalangan keluarga mereka kerana masyarakat yang prihatin adalah lahir daripada keluarga yang harmoni. Ibu bapa tidak boleh mengharapkan pihak sekolah menerapkan amalan tolong-menolong dalam jiwa anak-anak mereka secara total kerana sebahagian besar masa anak-anak adalah bersama keluarga di rumah. Jika ibu bapa berjaya menerapkan amalan tolong-menolong ini dalam kalangan ahli keluarga mereka sudah pasti budaya tolong-menolong akan dapat diperkasakan dalam keluarga seterusnya masyarakat yang suka membantu dapat dilahirkan.




Tugasan anda….

Kembangkan dua perenggan idea dan satu perenggan penutup dengan menggunakan ayat gramatis.




(Karangan ini adalah idea penulis berdasarkan soalan Peperiksaan Percubaan SPM SBP 2013)

No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...