Sunday 29 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Jelaskan dua latar masa yang terdapat dalam sebuah novel yang telah anda pelajari.

Berdasarkan sebuah novel yang telah saya pelajari iaitu Pantai Kasih karya Azman Nordin, terdapat beberapa latar masa dalam novel tersebut.

Latar masa waktu petang terdapat dalam novel ini. Pada waktu ini, Dr. Raiha telah melakukan pembedahan ke atas Unong Siron buat kali keenam setelah Unong Siron mengalami infeksi akibat pembedahan sebelumnya yang telah dilakukan oleh Dr. Uwang yang menggunakan alat ganti murah dan tidak berkualiti. Pembedahan oleh Dr. Raiha itu berjaya walaupun telah mengambil masa yang lama dan menyiksa jiwa Dr. Raiha.

Latar masa seterusnya ialah waktu malam. Peristiwa yang berlaku pada waktu ini ialah anak Dr. Raiha telah meninggal dunia akibat kebakaran kereta Porshe Dr. Sadiz yang berang kerana Dr. Raiha melarikan anaknya. Dr. sadiz membakar kereta tersebut pada waktu malam sehingga meragut nyawa anaknya Rohayu yang disambar api kerana berada dekat dengan kereta itu.

########################################################################################

Berdasarkan sebuah novel yang telah saya pelajari iaitu Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof, terdapat beberapa latar masa dalam novel tersebut.

Latar masa yang terdapat dalam novel tersebut ialah waktu malam. Peristiwa yang berlaku pada waktu ini ialah Nurul Hafsa menerima kunjungan sekumpulan 15 orang pelajar dan 3 orang guru dari Sekolah Kichihimahigasi, Jepun untuk melihat bintang-bintang di Kuala Selangor. Hasrat mereka tidak kesampaian kerana pada maktu malam itu langit dalam keadaan cerah. Nurul Hafsa berjanji untuk mengembalikan semula bintang-bintang di Kuala Selangor pada masa akan datang.

Latar masa seterusnya ialah waktu siang. Peristiwa yang berlaku pada waktu ini ialah Nurul Hafsa telah dicampak keluar dari kenderaan oleh penculik yang menculiknya di ladang getah. Nurul Hafsa ditinggalkan keseorangan dan dia berjaya melepaskan diri serta diselamatkan.



No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...