Sunday 29 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Berdasarkan dua buah novel yang anda kaji, jelaskan dua nilai kemasyarakatan daripada novel tersebut.

Novel yang telah saya kaji ialah novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin dan novel Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof. Kedua-dua buah novel tersebut mengandungi nilai kemasyarakatan.

Dalam novel Pantai Kasih, nilai kemasyarakatan iaitu nilai kerjasama terdapat dalam novel tersebut. Nilai ini dapat dilihat melalui peristiwa kerjasama Dr. Uwang bersama-sama kakitangan Pusat Rawatan Pantai Kasih (PRPK) membangunkan pusat perubatan swasta itu sehingga menjadi terkenal. Kerjasama antara mereka telah membangunkkan PRPK daripada sebuah pusat rawatan sebesar kandang kambing telah menjadi pusat rawatan swasta sehingga menarik pelbagai lapisan masyarakat untuk menerima rawatan di situ. 

Nilai kemasyarakatan seterusnya ialah nilai tolong-menolong. Nilai ini dapat dilihat melalui ibu Unong Siron yang menolong menyelesaikan pencerobohan seorang pemuda menyamar sebagai doktor dan telah menjadikan Felicia Landosi sebagai tawanan di bilik bedah PRPK. Pertolongan yang diberikan oleh ibu Unong Siron itu telah menyelamatkan Felicia Landosi daripada dicederakan.

Dalam novel Bimasakti Menari pula, nilai kemasyarakatan yang terdapat dalam novel ini ialah nilai setiakawan. Sebagai contoh, Muhammad Taufik sanggup berjumpa dengan penculik di stesen minyak Petronas semata-mata ingin menyelamatkan rakannya, Nurul Hafsa yang telah diculik. Nilai setiakawan yang ditunjukkan oleh Muhammad Taufik ini adalah untuk memastikan Nurul Hafsa berada dalam keadaan selamat.

Nilai kemasyarakatan seterusnya ialah nilai kerjasama. Nilai ini dapat dilihat melalui peristiwa Muhammad Taufik dan Budiman memberikan kerjasama kepada Nurul Hafsa membuat persiapan bagi memastikan pembentangan projek Kawasan Simpan Langit gelap di Kuala Selangor di hadapan Menteri Besar berjalan dengan lancar. Kerjasama antara mereka dapat memastikan pembentangan tersebut berjalan dengan lancar walaupun mendapat bantahan daripada Dato’ Johann Arlington-Majid.





No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...