Tuesday 31 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Huraikan peristiwa dalam bahagian permulaan novel yang menarik minat anda dalam sebuah novel yang anda pelajari.

Novel yang saya pelajari ialah novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin. Terdapat beberapa peristiwa yang menarik minat saya dalam bahagian permulaan novel yang saya pelajari ini.

Pada bahagian permulaan novel, peristiwa yang menarik minat saya ialah semasa Dr Raiha bersimpati dengan nasib Unong Siron yang telah dibedah oleh Dr Uwang sebanyak lima kali tetapi masih belum sembuh. Peristiwa ini menarik minat saya untuk mengetahui sebab Unong Siron terpaksa menjalani pembedahan tulang sendi pinggul sebanyak lima kali tetapi masih belum sembuh. Saya juga ingin mengetahui nasib Unong Siron sama ada akan sembuh atau tidak pada penghujung cerita novel ini.

Peristiwa yang menarik minat saya pada bahagian permulaan novel ini juga memaparkan peristiwa Felicia Landosi yang menyelinap ruang farmasi Pusat Rawatan Pantai Kasih (PRPK) untuk mengambil ubat batuk dan meminumnya. Peristiwa ini menarik minat saya untuk mengetahui tujuan Felicia Landosi minum ubat batuk bagi menghilangkan tekanan yang dihadapinya. Saya ingin mengetahui punca tekanan yang dialami oleh Felicia Landosi sehingga mengambil jalan singkat untuk mengatasi masalah tersebut dengan minum ubat batuk.


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


Novel yang saya pelajari ialah novel Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof. Terdapat beberapa peristiwa yang menarik minat saya dalam bahagian permulaan novel yang saya pelajari ini.

Pada bahagian permulaan novel, peristiwa yang menarik minat saya ialah peristiwa sekumpulan kanak-kanak dari Sekolah rendah Kichihimahigashi, Hiroshima Jepun duduk di kerusi di atas platform melengkung mengelilingi kubah balai cerap yang terletak di lereng Bukit Melawati, Kuala Selangor. Kanak-kanak ini kecewa kerana tidak dapat melihat bintang-bintang di langit semasa lawatan tersebut. Peristiwa ini menarik minat saya kerana saya ingin mengetahui sebab kanak-kanak dari jepun tersebut tidak dapat melihat bintang-bintang di langit apabila mencerap di balai Cerap Sultan Salahuddin sedangkan Kuala Selangor terkenal dengan bintang-bintang yang dapat dilihat melalui balai cerap tersebut.

Peristiwa lain yang terdapat pada bahagian permulaan novel ini juga ialah peristiwa semasa Nurul Hafsa yang bekerja sebagai pegawai sains di Balai Cerap Sultan Salahuddin berjanji kepada kanak-kanak dari Jepun yang kecewa tidak dapat melihat bintang-bintang di langit. Nurul Hafsa berjanji untuk mengembalikan semula kegelapan langit di Kuala Selangor agar bintang-bintang dapat dilihat semula. Peristiwa pada peringkat permulaan ini menarik minat kerana saya ingin mengetahui cara yang akan dilakukan oleh Nurul Hafsa yang berjanji untuk mengembalikan semula kegelapan langit di Kuala Selangor. Saya juga ingin mentehaui sama ada cara tersebut berjaya atau tidak dalam usaha Nurul Hafsa melestarikan alam sekitar.





No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...