Tuesday 31 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Berdasarkan novel yang anda pelajari, jelaskan dua nilai kemanusiaan yang terdapat pada watak sampingan novel tersebut.

Novel yang saya pelajari ialah novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin. Watak sampingan dalam novel ini ialah Felecia Landosi.

Nilai kemanusiaan yang terdapat pada Felicia Landosi ialah  nilai berterus terang. Buktinya ialah, Felicia Landosi berterus terang dengan Dr Raiha dengan memberitahu bahawa dia terlibat dalam kejadian kebakaran kereta porshe Dr Sadiz sehingga mengorbankan Rohayu anak kesayangan Dr. Raiha.

Selain itu, nilai kemanusiaan yang ditunjukkan oleh Felecia Landosi ialah nilai tanggungjawab. Buktinya dia melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan apabila melayan pesakit VIP dengan layanan yang mesra.


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


Novel yang saya pelajari ialah novel Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof. Watak sampingan dalam novel ini ialah Muhammad Taufik.

Nilai kemanusiaan yang terdapat pada Muhammad Taufik ialah nilai kasih sayang. Buktinya ialah Muhammad Taufik meyayangi Nurul Hafsa dan meluahkan perasaannya untuk melamar Nurul Hafsa sebagai isterinya.

Nilai kemanusiaan yang lain ialah nilai cinta akan alam sekitar. Sebagai contoh, Muhammad Taufik berusaha mengekalkan populasi dan habitat kelip-kelip dengan meminta ayahnya Tan Sri Muhaimin membeli tanah seluas 50 hektar di tepi Sungai Kuantan.


1 comment:

  1. Mudh..bermnfaat..dn sngt berguna..terima ksih..
    Cikgu Azaman⋆

    ReplyDelete

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...