Tuesday 31 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Huraikan satu persoalan kegigihan dalam dua buah novel yang anda kaji.

Novel yang saya kaji ialah novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin dan novel Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof. Kedua-dua buah novel ini mempunyai persoalan kegigihan.

Dalam novel Pantai Kasih, persoalan kegigihan membangunkan pusat rawatan terdapat dalam novel ini. Persoalan kegigihan ini dapat dilihat melalui usaha Dr Uwang yang gigih membangunkan Pusat Rawatan Pantai Kasih (PRPK) daripada sebuah pusat rawatan yang kecil sehingga menjadi sebuah pusat rawatan swasta yang eksklusif.

Selain itu, persoalan kegigihan seorang doktor merawat pesakit juga terdapat dalam novel Pantai Kasih. Buktinya ialah Dr Raiha gigih merawat Unong Siron dengan meneliti Sinar-X tulang sendi pinggul Unong Siron beberapa kali untuk memastikan pembedahan yang akan dilakukannya ke atas Unong Siron kali keenam itu akan berjaya. Dr Raiha juga datang ke hospital semula pada waktu malam untuk melihat Unong Siron setelah selesai pembedahan.

Dalam novel Bimasakti Menari pula, persoalan kegigihan dalam melestarikan alam sekitar terdapat dalam novel ini. Buktinya ialah kegigihan Nurul Hafsa, Muhammad Taufik dan Budiman berusaha untuk melestarikan alam sekitar dengan memperkenalkan projek Kawasan Simpan Langit Gelap di Kuala Selangor agar bintang-bintang dapat dilihat dengan mata kasar semula.

Selain itu, persoalan kegigihan dalam melaksanakan tugas juga terdapat dalam novel ini. Contohnya ialah Nurul Hafsa gigih berusaha untuk memastikan pembentangan projek Kawasan Simpan Langit Gelap dapat dilakukan dihadapan Menteri Besar. Nurul  Hafsa berusaha dengan gigih agar pembentangan itu nanti dapat meyakinkan Menteri Besar sekali gus projek tersebut dapat dilaksanakan di Kuala Selangor.


No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...