Sunday 29 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Huraikan dua contoh yang dapat membuktikan ketabahan watak utama dalam membolehkannya memperoleh kejayaan dalam sebuah novel yang anda kaji.

Novel yang telah saya kaji ialah Pantai Kasih karya Azmah Nordin. Watak utama dalam novel ini ialah Dr. Raiha. Terdapat banyak peristiwa yang membuktikan ketabahan Dr. Raiha dalam membolehkannya beroleh kejayaan.

Ketabahan seorang ibu menghadapi kematian anak kesayangan terdapat dalam novel ini. Sebagai contohnya, Dr. Raiha tabah menghadapi kematian anak kesayangannya, Rohayu yang mati dalam kejadian kebakaran kereta Porshe Dr. Sadiz di tepi sebuah rumah tumpangan. Peristiwa tersebut masih terbayang-bayang dalam fikiran Dr. Raiha kerana Rohayu amat disayanginya tetapi beliau tetap tabah menghadapi situasi tersebut.

Ketabahan seorang doktor dalam menjalankan tugasnya juga terdapat dalam novel Pantai Kasih. Peristiwa yang menggambarkan ketabahan ini ialah Dr. Raiha tabah ketika menjalankan tuganya sebagai seorang doktor di Pusat Rawatan Pantai Kasih walaupun dia mempunyai konflik dengan Felicia Landosi yang bersikap acuh tak acuh dalam menjalankan tugas sebagai jururawat. Felicia juga melayan ibu Unong Siron dengan kasar dan menggelarkannya sebagai sapi tua. Sikap Felicia ini tidak disukai oleh Dr. Raiha tetapi Dr Raiha tetap tabah dan memberi nasihat kepada Felicia supaya mengubah sikapnya itu.

Persoalan ketabahan terakhir ialah persoalan ketabahan isteri menghadapi suami yang tidak berperikemanusiaan. Sebagai contohnya, Dr Raiha tetap tabah menghadapi suaminya Dr. Sadiz yang telah menyuruhnya menggugurkan kandungan yang didapati cacat tetapi Dr. raiha tetap ingin meneruskan kandungan tersebut. Dr. Raiha tabah menghadapi situasi suaminya yang tidak berperikemanusiaan itu sehingga selamat melahirkan anaknya, Rohayu.

 ############################################################################################

Novel yang telah saya kaji ialah Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof. Watak utama dalam novel ini ialah Nurul Hafsa. Terdapat banyak peristiwa yang membuktikan ketabahan Nurul Hafsa dalam membolehkannya beroleh kejayaan.

Ketabahan wanita dalam melestarikan alam sekitar terdapat dalam novel Bimasakti Menari. Ketabahan ini dapat dilihat melalui Nurul Hafsa yang menghadapi pelbagai cabaran untuk memastikan Projek Kawasan Simpan Langit Gelap agar dapat mengembalikan semula kegelapan di Kuala Selangor untuk membolehkan bintang-bintang dapat dilihat pada waktu malam. Pelbagai tohmahan yang dilemparkan oleh Dato’ Johann Arlington-Majid semasa pembentangannya di hadapan Pegawai Daerah Kuala Selangor dihadapi oleh Nurul Hafsa dengan tabah dengan hujah-hujah yang benar sehingga Dato’ Johann terdiam.

Ketabahan seorang rakan dalam menghadapi cabaran dalam persahabatan juga terdapat dalam novel ini. Sebagai contoh, Nurul Hafsa tabah membantu rakannya Muhammad Taufik yang cedera dipukul. Nurul Hafsa bergegas ke tempat kejadian bersama-sama abangnya Budiman. Nurul Hafsa membawa Muhammad Taufik ke hospital untuk mendapatkan rawatan kerana Muhammad Taufik merupakan rakannya dalam usaha melestarikan alam sekitar di Kuala Selangor.





No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...