Sunday 29 March 2020

KARANGAN BAHAGIAN A SPM


KARANGAN BAHAGIAN A SPM

Lihat rajah di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang ciri-ciri sebuah pusat sumber sekolah yang baik. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Analisis soalan

Tema – pusat sumber sekolah
Tugasan – ciri-ciri sebuah pusat sumber sekolah yang baik
Idea
-          terletak di lokasi yang strategik
-          mempunyai pelbagai kemudahan
-          menghebahkan kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan

Contoh Karangan


Pusat sumber sekolah merupakan tempat yang menyediakan pelbagai maklumat, kemudahan dan perkhidmatan yang diperlukan oleh setiap warga sekolah. Kemudahan-kemudahan seperti bahan bacaan, bahan bantu belajar, bilik pembelajaran abad ke-21, makmal komputer, bilik akses kendiri dan sebagainya terdapat di pusat sumber sekolah. Kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan ini sudah tentu mampu menarik minat warga sekolah kerana adanya ciri-ciri yang menarik minat mereka berkunjung ke pusat sumber sekolah. Belakangan ini, sebahagian besar murid tidak gemar menjadikan pusat sumber sekolah sebagai destinasi yang mesti dikunjungi. Mereka tidak berminat pergi ke pusat sumber lantaran tiada cir-ciri yang mampu menarik mereka ke situ. Oleh itu, saya akan menghuraikan pendapat tentang ciri-ciri sebuah pusat sumber sekolah yang baik supaya setiap warga sekolah berminat untuk berkunjung ke pusat sumber sekolah.

Pusat sumber sekolah yang terletak di lokasi yang strategik merupakan ciri pusat sumber yang baik. Pusat sumber yang terletak di lokasi yang mudah untuk diakses oleh murid dan guru seperti di tingkat bawah blok akademik ataupun di lokasi bangunan yang dikelilingi oleh blok akademik wajar menjadi pusat sumber yang baik. Hal ini dikatakan demikian kerana lokasi seperti ini dapat diakses dengan mudah oleh warga sekolah kerana mereka tidak perlu bersusah payah menaiki tangga ke tingkat yang paling tinggi. Selain itu, suasana yang kondusif seperti bilik yang luas, berhawa dingin, mempunyai susun atur kerusi, meja dan rak buku yang memudahkan pergerakan juga mampu menjadi pusat sumber yang baik. Hal ini dikatakan demikian kerana suasana yang kondusif dan tenang mampu menarik minat murid dan guru berkunjung ke pusat sumber sama ada untuk aktiviti pembelajaran dan pemudahcaraan ataupun aktiviti bacaan luas. Oleh itu, sudah terang lagi bersuluh bahawa lokasi yang strategik dan suasana yang kondusif mampu menjadikan sesebuah pusat sumber sekolah sebagai pusat sumber yang baik.

Selain itu, pusat sumber sekolah yang mempunyai pelbagai kemudahan yang disediakan untuk kegunaan warga sekolah juga turut menjadi ciri pusat sumber yang baik. Kemudahan-kemudahan seperti bahan bacaan daripada pelbagai genre dan cabang ilmu, komputer yang dilengkapi dengan capaian Internet, bilik yang mempunyai koleksi bahan bantu belajar dan sebagainya sangat diperlukan oleh murid dan guru. Kemudahan-kemudahan ini akan membantu murid dan guru meningkatkan kemahiran menguasai maklumat pendidikan sekali gus mampu memperkukuh aktiviti pengajaran dan pemudahcaraan di dalam bilik darjah. Selain itu, pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pusat sumber sekolah juga menarik minat warga sekolah berkunjung ke pusat sumber sekolah. Pusat sumber yang baik seharusnya merangka pelbagai program dan aktiviti pendidikan untuk memberi peluang kepada murid menunjukkan bakat dan kebolehan yang dimiliki oleh mereka. Peribahasa kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya dapat menggambarkan situasi ini kerana usaha yang dilakukan secara bersungguh-sungguh dapat menarik warga sekolah berkunjung ke pusat sumber sekolah. Oleh itu, kemudahan dan aktiviti yang disediakan di pusat sumber sekolah mampu menjadi ciri sesebuah pusat sumber sekolah  yang baik.

Seterusnya, pusat sumber yang sering menghebahkan setiap kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan juga merupakan ciri sebuah pusat sumber yang baik. Hebahan-hebahan kepada seluruh warga sekolah melalui pelbagai medium seperti pamflet, poster, sepanduk, laman web dan majalah sekolah sangat berkesan untuk menarik minat mereka mengunjungi pusat sumber sekolah. Hebahan yang dilakukan secara sistematis dan berkala, bukannya hangat-hangat tahi ayam dapat menarik minat warga sekolah untuk menjadikan pusat sumber sekolah sebagai lokasi mereka menimba ilmu pengetahuan. Sebagai contoh, pusat sumber sekolah yang menyediakan perkhidmatan e-buku yang dihubungkan dengan Perpustakaan Negara mampu memberi  peluang kepada murid dan guru mengakses lebih 300000 judul buku secara atas talian dengan mudah dan cepat. Mereka tidak perlu meminjam buku-buku kerana maklumat yang diperlukan boleh dicetak dan difotokopi. Hal ini dapat membantu murid dan guru kerana mereka tidak perlu bersusah payah meminjam buku di perpustakaan untuk mendapatkan maklumat. Natijahnya, hebahan yang dilakukan oleh pusat sumber sekolah mampu memupuk warga sekolah supaya menjadikan amalan membaca sebagai budaya hidup seharian. Jadi, pusat sumber yang sentiasa menghebahkan setiap kemudahan dan perkhidmatan yang terdapat di situ merupakan ciri sesebuah pusat sumber yang baik.

Kesimpulannya, saya melihat pusat sumber sekolah sebagai medan yang menjadi nadi untuk menyebar luas segala maklumat yang berkaitan dengan pelbagai ilmu pengetahuan. Harapan saya agar murid dan guru sentiasa menjadikan pusat sumber sekolah sebagai mekanisme untuk meningkatkan pengetahuan mereka. Hal ini kerana usaha tersebut mampu merealisasikan wawasan negara untuk melahirkan masyarakat yang suka membaca dan berpengetahuan luas. Apabila perkara ini berlaku, aspirasi mantan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak untuk menjadikan generasi muda kini sebagai penggerak kepada kejayaan Transformasi Nasional 2050 (TN50) mampu digapai apabila mereka berilmu pengetahuan.

No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...