Sunday 29 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Huraikan tiga nilai murni yang terdapat dalam novel yang telah anda pelajari.

Berdasarkan novel Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof yang telah saya pelajari, terdapat banyak nilai yang terkandung dalam novel tersebut.

Nilai murni kebijaksanaan terdapat dalam novel ini. Sebagai buktinya, Nurul Hafsa bijak menyampaikan hujah bagi mematahkan hujah lawannya Dato’ Johann Arlington-Majid yang menentang projek Kawasan Simpan Langit Gelap semasa beliau membentangkannya di Dewan Kuliah 2 Bangunan Sultan Salahuddin. Kebijaksanaannya itu telah membuatkan Dato’ Johann terdiam.

Seterusnya, nilai murni cinta akan alam sekitar juga terdapat dalam novel Bimasakti Menari. Contohnya, Tan Sri Muhaimin telah membeli tanah seluas 50 hektar di kawasan Sungai Kuantan untuk diberikan kepada anaknya, Muhammad Taufik bagi menjaga habitat kelip-kelip agar populasi kelip-kelip di kawasan itu tidak pupus. Selain itu, Muhammad Taufik telah membina rumah prototaip teknoalam yang mengambil pendekatan mesra alam bagi menjaga kelestarian alam sekitar.

Akhir sekali, nilai tanggungjawab juga terdapat dalam novel Bimasakti Menari. Sebagai contoh, Budiman telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang abang kepada Nurul Hafsa. Budiman sering menemani Nurul Hafsa berjumpa dengan Muhammad Taufik bagi menyiapkan kertas cadangan projek Kawasan Simpan Langit Gelap di Kuala Selangor.

 ############################################################################################

Berdasarkan novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin yang telah saya pelajari, terdapat banyak nilai yang terkandung dalam novel tersebut.

Nilai murni dalam novel ini ialah nilai kasih sayang. Sebagai contoh, Dr. Raiha enggan menggugurkan kandungannya walaupun telah disuruh oleh suaminya Dr. Sadiz setelah mendapati kandungan tersebut cacat. Dr. Raiha enggan berbuat demikian kerana sayang kepada anak yang dikandung walaupun telah didapati cacat.

Nilai murni lain ialah nilai kebijaksanaan. Nilai ini dapat dilihat melalui peristiwa ibu Unong Siron yang bijak menyelesaikan masalah apabila berhadapan dengan seorang pemuda yang menceroboh Pusat Rawatan Pantai Kasih (PRPK) dan mehanan Felicia Landosi di bilik bedah PRPK. Ibu Unong Siron telah berjaya memujuk pemuda itu dengan kebijaksanaannya memperdaya pemuda itu supaya melakukan pembedahan ke atas anaknya dan memberikan susu yang mengandungi ubat penenang. Kebijaksanaan ibu Unong Siron telah menyelamatkan Felicia Landosi.

Nilai murni seterusnya ialah nilai tanggungjawab. Nilai ini dapat dilihat melalui peristiwa Dr. Raiha yang melakukan pembedahan ke atas tulang sendi pinggul Unong Siron kali keenam dengan penuh tanggungjawab bagi memastikan pembedahan tersebut berjaya. Walaupun menerima tugasan itu pada saat akhir tetapi Dr. raiha sanggup menerima tugasan itu kerana rasa bertanggungjawab untuk memulihkan penderitaan Unong Siron.


No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...