Thursday 2 February 2012

KEAJAIBAN MUHAMMAD ALEXANDER PERTZ....

Muhammad Alexander Pertz: Kisah Bocah Amerika Menemukan Islam dalam Arahan

ALEXANDER PERTZ dilahirkan dari kedua-dua orang tua Kristian pada tahun 1990. Sejak awal ibunya telah memutuskan untuk membiarkannya memilih agamanya jauh dari pengaruh keluarga atau masyarakat. Begitu dia boleh membaca dan menulis, maka bahagian ibunya menghadirkan untuknya buku-buku agama dari seluruh agama, baik agama langit atau agama bumi. Setelah membaca buku-buku secara mendalam, Alexander memutuskan untuk menjadi seorang muslim.Padahal ia tak pernah bertemu muslim seorang.
Dia sangat cinta dengan agama ini sampai pada tingkatan dia mempelajari solat, dan memahami banyak hukum-hukum syar'i, membaca sejarah Islam, mempelajari banyak kalimat bahasa Arab, menghafal sebahagian surah, dan belajar azan.
Semua itu tanpa bertemu dengan seorang muslim pun.Berdasarkan bacaan-bacaan tersebut dia memutuskan untuk menukar namanya menjadi Muhammad Abdullah, dengan tujuan untuk mendapatkan keberkatan Rasulullah SAW yang dia cintai sejak masih kecil.
Salah seorang wartawan Muslim menemuinya dan bertanya pada budak tersebut. Namun, sebelum wartawan tersebut bertanya kepadanya, budak tersebut balik bertanya kepada wartawan itu, "Apakah engkau seorang yang hafal Al-Quran?"
Wartawan itu berkata: "Tidak." Namun sang wartawan dapat merasakan kekecewaan kanak-kanak itu atas jawapannya.
.... Setelah membaca buku-buku secara mendalam, Alexander memutuskan untuk menjadi seorang muslim. Padahal ia tak pernah bertemu muslim seorang ....
Bocah itu kembali berkata, "Akan tetapi engkau adalah seorang muslim, dan memahami bahasa Arab, bukankah demikian?" Dia menghujani wartawan itu dengan banyak soalan. "Apakah engkau telah menunaikan ibadah haji? Apakah engkau telah menunaikan umrah? Bagaimana engkau boleh mendapatkan pakaian ihram? Adakah pakaian ihram tersebut mahal? Apakah mungkin aku membelinya di sini, atau mereka hanya menjualnya di Arab Saudi sahaja? Kesulitan apa sajakah yang engkau alami, dengan keberadaanmu sebagai seorang muslim dalam komuniti yang bukan Islami? "
Setelah wartawan itu menjawab sebisanya, kanak-kanak itu kembali bercakap dan menceritakan tentang beberapa perkara berkenaan dengan kawan-kawannya, atau gurunya, sesuatu yang berkenaan dengan makan atau minumnya, peci putih yang dikenakannya, ghutrah (serban) yang dia lengkarkan di kepalanya dengan model Yaman, atau penubuhan di kebun am untuk mengumandangkan azan sebelum dia solat. Kemudian ia berkata dengan penuh penyesalan, "Kadang-kadang aku kehilangan sebahagian solat kerana ketidaktahuanku tentang waktu-waktu solat."
Kemudian wartawan itu bertanya pada sang budak, "Apa yang membuatmu tertarik pada Islam? Mengapa engkau memilih Islam, tidak yang lain saja? "Dia diam sesaat kemudian menjawab.
Bocah itu diam seketika, kemudian menjawab, "Aku tidak tahu, segala yang aku ketahui adalah dari yang aku baca tentang Islam, dan setiap kali aku menambah bacaanku, maka semakin banyak kecintaanku pada Islam."
.... Segala yang aku ketahui adalah dari yang aku baca tentang Islam, dan setiap kali aku menambah bacaanku, maka semakin banyak kecintaanku pada Islam ....
Wartawan bertanya kembali, "Apakah engkau telah puasa Ramadhan?"
Muhammad tersenyum sambil menjawab, "Ya, aku telah puasa Ramadhan yang lalu secara sempurna. Alhamdulillah, dan itu adalah pertama kalinya aku berpuasa di dalamnya. Dulunya sukar, lebih-lebih pada hari-hari pertama ". Kemudian dia meneruskan: "Ayahku telah menakutiku bahawa aku tidak akan mampu berpuasa, akan tetapi aku berpuasa dan tidak mempercayai hal tersebut".
"Apa cita-citamu?" Tanya wartawan
Dengan cepat Muhammad menjawab, "Aku mempunyai banyak cita-cita. Aku ingin haji ke Makkah dan mencium Hajar Aswad ".
"Sungguh aku perhatikan bahawa keinginanmu untuk menunaikan ibadah haji adalah sangat besar. Adakah penyebab hal tersebut? "Tanya wartawan lagi.
Ibu Muhammad buat pertama kalinya ikut angkat bicara, dia berkata: "Sesungguhnya gambar Kaabah telah memenuhi biliknya, sebahagian manusia menyangka bahawa apa yang dia lewati pada masa sekarang hanyalah seperti khayalan, seperti angan yang akan berhenti pada suatu hari. Akan tetapi mereka tidak mengetahui bahawa dia tidak hanya sekadar serius, melainkan mengimaninya dengan sangat dalam sampai pada tingkatan yang tidak boleh dirasakan oleh orang lain ".
Tampaklah senyuman di wajah Muhammad 'Abdullah, dia melihat ibunya membelanya. Kemudian dia memberikan keterangan kepada ibunya tentang tawaf di sekitar Ka'bah, dan bagaimanakah haji sebagai sebuah lambang persamaan antara sesama manusia sebagaimana Tuhan telah menciptakan mereka tanpa mengira perbezaan warna kulit, bangsa, kaya, atau miskin.
Kemudian Muhammad meneruskan, "Aku sudah menabung dengan mengumpulkan sisa dari wang sakuku agar aku boleh pergi ke Makkah Al-Mukarramah. Aku mendengar bahawa perjalanan ke sana memerlukan kos 4 ribu dollar, dan sekarang aku mempunyai 300 dollar. "
.... Aku sudah menabungkan sisa dari wang sakuku agar aku boleh pergi ke Makkah Al-Mukarramah.Perjalanan ke sana memerlukan kos 4 ribu dollar, dan sekarang aku mempunyai 300 dollar ....
Ibunya menimpalinya seraya berkata untuk berusaha menghilangkan kesan keteledorannya, "Aku sama sekali tidak keberatan dan menghalangnya pergi ke Makkah, akan tetapi kami tidak mempunyai cukup wang untuk menghantarnya dalam masa terdekat ini."
"Apakah cita-citamu yang lain?" Tanya wartawan kepada budak tersebut.
"Aku bercita-cita agar Palestin kembali ke tangan kaum muslimin. Ini adalah bumi mereka yang dicuri oleh orang-orang Israel (Yahudi) daripada mereka, "jawab Muhammad.
Ibunya melihat kepadanya dengan penuh kehairanan. Maka dia pun memberikan isyarat bahawa telah terdapat perdebatan antara dia dengan ibunya sekitar tema ini.
Muhammad berkata, "Ibu, engkau belum membaca sejarah, bacalah sejarah, sungguh benar-benar telah terjadi pencabulan terhadap Palestin."
.... Cita-citaku adalah aku ingin belajar bahasa Arab, menghafal Al-Quran, dan belajar di negeri Islam ....
"Apakah engkau mempunyai cita-cita lain?" Tanya wartawan lagi.
Muhammad menjawab, "Cita-citaku adalah aku ingin belajar bahasa Arab, dan menghafal Al-Quran."
"Apakah engkau berkeinginan belajar di negeri Islam?" Tanya wartawan
"Tentu!" Tegasnya.
"Apakah engkau mempunyai kesulitan dalam hal makanan?Bagaimana engkau mengelakkan daging babi? "
Muhammad menjawab, "Babi adalah haiwan yang sangat kotor dan menjijikkan. Akusangat hairan, bagaimana mereka memakan dagingnya.Keluargaku mengetahui bahawa aku tidak memakan daging babi, oleh kerana itu mereka tidak menghidangkannya untukku. Dan jika kami pergi ke restoran, maka aku katakan kepada mereka bahawa aku tidak memakan daging babi. "
"Apakah engkau solat di sekolah?"
"Ya, aku telah membuat sebuah tempat rahsia di perpustakaan.Aku solat di sana setiap hari, "jawab Muhammad.
Kemudian datanglah waktu solat maghrib di tengah-tengah wawancara. Bocah itu langsung berkata kepada wartawan, "Apakah engkau mengizinkanku untuk mengumandangkan azan?"
Kemudian dia berdiri dan mengumandangkan azan. Dan tanpa terasa, air mata mengalir di kedua-dua mata sang wartawan ketika melihat dan mendengar budak itu menyuarakan azan.Subhanallah!! [Riafariana / voa-islam.com]

(Sumber : http://www.voa-islam.com)

No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...