Thursday 2 February 2012

KEAJAIBAN BUDAK TANZANIA .....



Budak lelaki Tanzania yang ajaib

Sharif-Uddin (atau Sharif-iddin) Khalifa, adalah budak ajaib, yang dilahirkan di dalam Arusha, di bahagian utara Tanzania (sebuah negara di Afrika Timur), pada bulan Disember 1993 . Umat ​​Islam hanya minoriti di Tanzania dan Bahasa Arab bahasa tidak berasal di Tanzania. Ibu bapanya adalah Kristian Katolik. Bahasa ibunda mereka adalah Bahasa Swahili dan mereka tidak tahu bahasa Arab.
Apabila dia adalah seorang anak kecil, ibu bapanya (yang adalah orang Kristian) yang menyedari bahawa dia telah dapat membaca al-Quran keseluruhannya dengan hati, walaupun badan tidak pernah diajar beliau untuk berbuat demikian.
Pada usia dua bulan, beliau enggan untuk menyusukan susu ibunya.
Pada usia empat bulan, beliau mula membaca ayat-ayat dari Al-Quran.
Pada masa itu beliau berusia satu tahun, dia mampu untuk membaca seluruh Al-Quran dan seterusnya boleh untuk mengajar dalam bahasa Arab, Swahili dan Perancis tanpa apa-apa pendidikan formal.
Dilaporkan bahawa perkataan pertama ialah: "Kamu orang-orang bertaubat dan anda akan diterima oleh Allah" dan dia bercakap dengan kata-kata dalam bahasa Arab. Ibu bapa berkenaan beliau yang pada mulanya menyangka dia dirasuk oleh iblis dan memanggil paderi Kristian untuk berdoa untuk bayi.
Akhirnya, negara-negara jiran Islam mampu untuk mentafsirkan ucapan makhluk asing Sharif. Selepas ibu bapanya diakui bahawa kepentingan apa yang anak lelaki mereka yang diperkatakan, dan bahawa dia adalah mukjizat dari Tuhan, kedua ibu bapanya memeluk agama Islam .
Tambahan pula, walaupun pada hakikatnya bahawa dia adalah dari Tanzania, dia bercakap bahasa Arab dengan lancar sebagai tambahan kepada 4 bahasa lain (Inggeris,Perancis, Itali, dan Bahasa Swahili) Dia boleh memilih bahasa sangat cepat, beliau pernah berkata: "Saya pergi ke Congo dan mendengar orang bercakap Bahasa Lingala (bahasa tempatan), saya serta-merta dapat menyebutnya. "
Hari ini, beliau menyampaikan khutbah dan kuliah di Afrika dan Eropah yang menarik beribu-ribu orang untuk mendengarnya. Disebabkan kanak-kanak lelaki ini, beribu-ribu orang telah memeluk agama Islam.

(Sumber : http://www.discoveringislam.orgtanzanian_boy

No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...