Sunday 22 April 2012

ESEI : USAHA MENGEMBANGKAN PELANCONGAN NEGARA


Tajuk : Usaha-usaha untuk mengembangkan industri pelancongan negara.


                                                    Menara Berkembar Petronas



Industri pelancongan merupakan suatu industri yang mampu menguntungkan negara jika dapat dijana dengan baik. Industri pelancongan negara telah menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan dan dijangka menjadi antara sektor penting dalam memacu pertumbuhan pendapatan negara. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu bahawa industri pelancongan negara yang semakin berkembang memberikan manfaat besar kepada ekonomi dan berupaya membuka banyak peluang baharu yang boleh dimanfaat oleh rakyat. Menurutnya lagi, berdasarkan Laporan Tahunan 2011, sektor pelancongan negara berada di kedudukan ketujuh terbesar yang menyumbang kepada pendapatan negara kasar (PNK) selepas industri minyak dan gas, runcit dan pemborongan, sawit dan getah, perkhidmatan kewangan, pertanian serta sektor elektrik dan elektronik. Kita nampak di sini bahawa industri pelancongan negara berupaya menguntungkan negara jika diuruskan dengan berkesan. Oleh itu, usaha-usaha perlu dilakukan oleh pelbagai pihak bagi mengembangkan lagi industri pelancongan di negara kita.


                                                                      Pulau Sipadan


Pihak kerajaan melalui Kementerian Pelancongan perlu merancang program-program bertaraf antarabangsa di negara kita bagi menarik pelancong asing berkunjung ke sini. Program-program bertaraf antarabangsa seperti Persidangan tahunan Persatuan Pelancongan Asia Pasifik (PATA) yang sedang berlangsung di Kuala Lumpur pada 20 hingga 22 April 2012 ini mampu menarik bilangan pelancong dari rantau Asia Pasifik. Menurut sumber daripada Tourism Malaysia, Malaysia telah diiktiraf sebagai destinasi ketiga terbaik di Asia Pasifik dan mendapat kedudukan ke-25 daripada 132 buah negara yang menjadi tumpuan pelancong asing. Jadi penganjuran PATA yang melibatkan 618 perwakilan dari 38 buah negara mampu menjadi platform yang baik untuk mempromosikan produk pelancongan baharu kepada dunia. Persidangan PATA ini telah membawa beberapa usahawan Asia yang sudah berjaya untuk berkongsi model perniagaan keusahawanan sosial, mengadakan forum berkaitan pelancongan dan memperluas rangkaian niaga dalam sektor tersebut. Oleh itu, peserta negara yang hadir dalam persidangan tersebut berupaya mendapat input yang berguna bagi merancang program-program untuk mengembangkan lagi sektor pelancongan negara. Peluang ini juga perlu diambil untuk bertemu dengan perwakilan dari luar negara dan menceritakan keindahan yang terdapat di negara kita sekali gus menarik minat mereka supaya datang lagi ke Malaysia. Pemangku Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Azizan Noordin menyatakan bahawa penganjuran PATA di sini telah memberi pengiktirafan kepada negara sekali gus mampu memartabatkan sektor pelancongan negara di mata dunia.  Intihanya, penganjuran program bertaraf antarabangsa di negara kita mampu mengembangkan industri pelancongan seterusnya dapat menjana kepada pendapatan negara.


Dataran Merdeka

Selain itu, bagi memastikan sektor pelancongan negara berkembang dengan kondusif, beberapa dasar telah dirangka oleh Kementerian Pelancongan khususnya dengan mewujudkan produk baharu pelancongan yang menitikberatkan pemuliharaan alam sekitar. Sehubungan dengan itu, pengusaha-pengusaha inap desa atau lebih dikenali homestay perlu mengambil peluang daripada dasar yang digubal itu untuk menjadikan kediaman mereka yang dikelilingi dengan keindahan alam sekitar menjadi kunjungan pelancong asing. Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen melahirkan keazaman untuk menjadikan produk homestay sebagai salah satu destinasi menarik untuk dikunjungi di negara ini. Katanya lagi, semakin ramai pelancong dari Jerman, Jepun, Rusia dan Korea meminati corak kehidupan di desa terutama dari segi keistimewaan makanan tradisional dan kegiatan di kampung. Jadi pemilik-pemilik homestay perlu mengambil peluang ini dan bergerak  ke hadapan dengan menyuntik elemen kreatif dan inovatif melalui produk dan perkhidmatan yang mampu menarik lebih ramai pelancong ke negara ini. Segala prasarana yang memudahkan pelancong untuk berhubung seperti perkhidmatan jalur lebar perlu dilengkapkan. Apabila pelancong berkunjung ke tempat mereka,  pendapatan kepada pengusaha homestay dan negara akan dapat dijana. Sebagai bukti, pada tahun lalu, negara telah menerima kunjungan kira-kira 24.6 juta pelancong asing dengan nilai pendapatan yang berjaya diraih adalah mencecah RM58.3 bilion atau 51.7 peratus daripada nilai eksport perkhidmatan. Lebih penting lagi, perkembangan pesat dalam industri ini telah membuka banyak peluang pekerjaan baharu kepada kira-kira 1.8 juta orang atau 15.9 peratus daripada jumlah keseluruhan peluang pekerjaan. Oleh sebab itu, pengusaha homestay perlu mengambil peluang ini kerana pelancong dari Amerika Utara telah menjadikan Malaysia sebagai destinasi utama pelancongan mereka. Jadi jelas menunjukkan bahawa kedatangan pelancong ke negara ini melalui produk inap desa mampu mengembangkan lagi industri pelancongan negara. 





Kota A Famosa

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit, semoga kebaikan hati Tuan/Puan menjadi amal ibadah hendaknya amiin.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...