LATIH TUBI MENJELANG SPM 2012
Soalan 2: Pemahaman
Soalan 2 (d) :
Petikan Puisi Tradisional
PANTUN EMPAT
KERAT (BUDI)
Terang bulan
terang dipaya,
Anak kambing memakan rumput;
Jika tak kenang
kepada saya,
Nama yang baik tidak disebut.
Anak merak mati
tersangkut,
Mati dipanah Seri Rama;
Resam di dunia
juga disebut,
Orang yang mati meninggalkan nama.
Anak itik
terenang-renang,
Air pasang tenang-tenangan;
Budi sedikit
bila kan hilang,
Itu menjadi kenang-kenangan.
Anak ikan
berlima-lima,
mati ditimpa punggur berdaun;
Kasih tuan saya
terima,
Sebagai hutang seribu tahun.
(dipetik daripada Antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Nyatakan
maksud rangkap kedua dalam pantun di atas?
[2 markah]
Maksud rangkap kedua dalam pantun di atas ialah .....................................................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
(ii) Pada pendapat
anda, mengapakah masyarakat kini sukar menabur budi dengan ikhlas? Berikan 3
sebab. [3 markah]
Pada pendapat saya, masyarakat kini sukar menabur budi dengan ikhlas adalah
kerana
............................................................................................................................................................................
serta
...................................................................................................................................................................
Sebab lain ialah,
...............................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
(iii) Nyatakan persoalan berdasarkan pantun di atas. [4 markah]
Persoalan berdasarkan pantun di atas ialah .............. ..................................................................................
...................................................................................................................................................................
serta
............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Persoalan lain ialah
..........................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Akhir sekali .......................................................
................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
Soalan 2 (c): Petikan Klasik
Baca petikan
prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Setelah beberapa lama berlabuh barulah orang-orang yang mabuk tadi
tersedar. Sesetengahnya terpingga-pingga sambil bertanya-tanya di manakah
mereka berada sekarang, tetapi jurumudi pula apabila tersedar segeralah dia
mencabut kerisnya lalu menikam seekor ayam. Dengan kerisnya yang berlumuran
darah itu pergilah dia mendapatkan Tuanku Nakhoda Tua.
”Ampun Tuanku, patiklah yang
memeliharakan geliung ini daripada amuk Tuan Puteri Dayang Nuramah
kelmarin.”
Tuanku Nakhoda Tua yang baru pulih dari mabuknya terpisat-pisat
membelek-belek keris jurumudi yang penuh berdarah itu. Fikirnya, sungguh juga
kata jurumudi ini, kerana waktu amuk itu berlaku beta jatuh pengsan.
Tiga hari tiga malam lamanya geliung itu berlabuh di Pulau Tapai. Anak-anak
geliung bersuka ria dengan pelbagai jamuan. Kemudian Tuanku Nakhoda Tua
berkata, ”Jikalau selamat geliung ini sampai ke Tanah Jawa, akan kukahwinkan
puteriku Dayang Seri Jawa dengan sesiapa yang dapat menyelamatkannya.”
(Dipetik daripada ”Pelayaran Yang Penuh
Peristiwa” dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i)
Apakah maksud rangkai
kata patiklah yang memeliharakan geliung
ini berdasarkan petikan di atas? [2 markah]
Maksud rangkai kata tersebut ialah
...............................................................................................................
............................................................................................................................................................................
(ii) Apakah yang dilakukan oleh jurumudi setelah tersedar
daripada pengsan? [3 markah]
Apabila
tersedar daripada pengsan ..
.............................................................................................................
.................................................................................
serta ................................................................................
............................................................................................................................................................................
Selain itu,
..........................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
(iii) Pada pendapat anda, selain mengahwinkan puterinya,
apakah perkara lain yang boleh dilakukan oleh Tuanku Nakhoda Tua untuk
menghargai jasa orang yang membantu geliung mereka sampai ke Tanah Jawa? [3 markah]
Pada pendapat saya, selain mengahwinkan puterinya,
perkara lain yang boleh dilakukan
oleh Tuanku Nakhoda Tua untuk menghargai jasa orang yang
membantu geliung mereka
sampai ke Tanah Jawa ialah
...........................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
serta
....................................................................................................................................................
Tindakan lain
ialah....................................................................................................................................................................
Soalan 3 : Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
(a)
Tulis satu ayat bagi
pasangan kata di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan
penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan serta
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa dan nama khas.
(i)
menghadiahi - menghadiahkan
(ii)
memagari - memagarkan
(iii)
menduduki - mendudukkan
(i)
..............................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(ii)
................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(iii) ...............................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
(iv)
...............................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(v)
................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(vi) ...............................................................................................................................................................
(b)
Tulis petikan di bawah
ini dalam bentuk cakap ajuk. Anda dikehendaki
mengekalkan susunan ini dalam petikan ini. [6 markah]
Syafiqah memberitahu Zainab bahawa dia bercadang untuk mengikuti usahawan
muda yang dianjurkan oleh kerajaan. Zainab menyokong rancangan Syafiqah itu.
Seterusnya, Zainab menyatakan bahawa Syafiqah akan dapat menimba pengetahuan
melalui kursus itu. Syafiqah melahirkan hasratnya untuk menjadi usahawan yang
terkenal pada suatu hari nanti. Zainab menyatakan keyakinannya bahawa Syafiqah
mampu untuk mencapai cita-citanya dan mendoakan kejayaannya. Syafiqah mengucapkan terima kasih kepada Mariam.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(c)
Dalam petikan di bawah
terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Khairul selalu menasihatkan kawan-kawannya agar tabah dalam menghadapi
cabaran hidup tetapi ketika musibah menimpa dirinya, dia tidak dapat
menanggongnya.
(ii) Kebanyakan pelancung lebih gemar berkunjung ke pulau-pulau yang cantik
di pesisiran pantai Malaysia.
(iii) Kerajaan menggalakkan orang ramai menyertai progrem kemasyarakatan
supaya hubungan antara kaum dapat dipereratkan.
[6 markah]
(i)............................................................... ...........................................................
(ii)............................................................. ............................................................
(iii)............................................................ ............................................................
(d)
Dalam petikan di bawah
terdapat kesalahan penggunaan kata atau istilah dan kesalahan bahasa. Kenal pasti
dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
(i) Orang awam tidak dibenarkan masuk ke pusat pembinaan projek itu di atas
sebab-sebab keselamatan.
(ii) Kejadian gempa bumi yang meranapkan baki sejarah di kota itu telah
menggegarkan masyarakat dunia.
(iii) Semua peserta-peserta telah menghadiri kursus peningkatan prestasi di
pusat peranginan itu yang dikendalikan oleh pemodato yang tersohor.
[6 markah]
(i) ................................................................. .................................................................
(ii)
................................................................. .................................................................
(iii)
.................................................................
.................................................................
(e) Baca
petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang
menggambarkan tiga situasi yang berbeza yang terdapat dalam petikan ini.
Perpaduan
rakyat menjadi tonggak kegemilangan negara Malaysia. Mereka saling membantu
antara satu sama lain. Mereka amat sedar bahawa pada masa ini sikap negatif
akan menyukarkan kerajaan untuk menyatupadukan rakyat. Sekiranya hal ini wujud,
maka tiada sesiapa pun yang untung. Sebaliknya, mereka
akan kehilangan segala-galanya.
[6 markah]
(i)
......................................................................................................................................................
(ii)
......................................................................................................................................................
(iii)
......................................................................................................................................................
Soalan 4 : Novel
(a) Konflik
merupakan perkara yang menarik dalam sesebuah cerita. Berdasarkan novel yang
anda baca, jelaskan bagaimana watak utama menyelesaikan konflik yang dihadapi.
[7 markah]
Novel yang saya kaji ialah
.................................................. karya ..................................................................
Watak utama dalam novel yang saya kaji ialah
.............................................................................................
Konflik merupakan perkara yang menarik dalam sesebuah
cerita. Watak utama dalam novel
yang saya kaji ini menghadapi pelbagai konflik tetapi
berjaya diselesaikan. Antara konflik
yang dihadapi oleh ......................... ialah
........................................................................................................
............................................................................................................................................................................
............................. menyelesaikan konflik
tersebut dengan cara ..................................................................
............................................................................................................................................................................
Konflik lain yang dihadapi oleh
.............................. ialah ...............................................................................
............................................................................................................................................................................
Konflik ini dapat diatasi dengan cara
…………………………………………………………………….................…………..
............................................................................................................................................................................
(b) Huraikan
tiga nilai simpati yang terdapat dalam novel yang anda kaji. [8 markah]
Novel yang saya kaji ialah
...................................................... karya
..............................................................
Nilai simpati yang terdapat dalam novel tersebut ialah
simpati terhadap .................................................
............................................................................................................................................................................
Contohnya ialah
...............................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................
Selain itu, nilai simpati terhadap
....................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Buktinya ialah
..................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Seterusnya, nilai simpati terhadap
...............................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
Contohnya ialah
..............................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment