LATIH TUBI MENJELANG SPM 2012
Soalan 2: Pemahaman
Soalan 2 (b) : Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian
jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sungai Ceper semakin hari semakin tohor sehingga air sampai paras buku
lali. Ikan-ikan terperangkap dan banyak yang mati kerana tidak
boleh main air lagi. Sungai menjadi busuk kerana najis tidak boleh mengalir.
Hendak mandi menyelam kepala dalam-dalam pun tidak boleh lagi kerana air Ceper
betul-betul tohor.
Ibu mengamuk juga. Dia maki-maki Ceper yang boleh jadi bagitu sehingga
menyusahkan semua. Baruh habis kering. Padipun kecut di dalam sawah. Yang sudah
menguning boleh jadi tahan-tahan sampai benar-benar tunduk. Tetapi banyak yang
belum masuk isi habis kering dan mati menjadi jerami begitu saja. Yang kuning
pun nampak saja besar biji-biji padinya, tetapi banyak yang hampa kerana
kemarau panjang sangat dan air Sungai Ceper tidak boleh menolong langsung.
Dalam hati ibu memang Ceper itu bedebahlah. Ibu tidak turun ke Ceper lagi
kerana airnya sedikit. Ibu berbaik dengan telaga. Meskipun telaga di penjuru
tanah kami itu amat dalam, ibu tarik juga tali timba membawa naik air ke atas.
(Dipetik
daripada cerpen Ibu dan Ceper oleh Shahnon Ahmad dalam antologi Harga Remaja,
Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Apakah masalah yang dihadapi oleh ibu apabila Sungai
Ceper menjadi kering? [2 markah]
Masalah yang dihadapi oleh ibu apabila Sungai Ceper menjadi kering ialah .............................................
.....................................................................................
serta
.............................................................................
................................................ Selain itu,
.........................................................................................................
(ii) Pada pendapat anda, apakah usaha yang boleh
dilakukan untuk meringankan beban yang ditanggung oleh ibu? [3 markah]
Pada pendapat saya, usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk meringankan
beban yang ditanggung
oleh ibu ialah
....................................................................................................................................................
serta
..................................................................................................................................................................
Selain itu, usaha lain ialah .............................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
(iii) Huraikan satu pengajaran daripada petikan di atas
dan satu pengajaran lain daripada keseluruhan cerpen. [4 markah]
Satu pengajaran daripada petikan di atas ialah
............................................................................................
............................................................................................................................................................................
Buktinya, ............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Pengajaran daripada keseluruhan drama pula ialah
....................................................................................
............................................................................................................................................................................
Buktinya,.............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Soalan 2 (d): Petikan Sajak
Baca sajak di
bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
HARGA REMAJA
Berapakah
sebenarnya harga remaja
yang bersih
dari gelodak
kecewa
bagai kehijauan
daun
bagai kesegaran
pohon
di pinggir
perjalanan ini?
Dengan apakah
akan kaupenuhi
piala remajamu
adakah cuka
kesangsian
dari cinta
murah
atau madu ajaran
dari ilmu susah?
Remaja amat
mahal
sesungguhnya
tiada terbeli
oleh perjanjian
harga remaja adalah
pendirian
keberanian dan ilmu
Penuhilah remajamu
dengan ketentuan tuju.
(Dipetik daripada sajak ”Harga Remaja” dalam antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan
Pustaka)
(i) Apakah maksud rangkai kata penuhilah remajamu dengan ketentuan tuju berdasarkan petikan di atas?
[2 markah]
Maksud rangkai kata tersebut ialah
...............................................................................................................
............................................................................................................................................................................
(ii) Pada pendapat anda, apakah persediaan yang
diperlukan untuk menjadi remaja yang berwawasan? [4 markah]
Pada pendapat
saya, persediaan yang diperlukan untuk menjadi remaja yang berwawasan ialah
...........................................................................................................................................................................
Persediaan lain ialah.........................................................................................................................................
......................................................................................
serta ............................................................................
............................................................................................................................................................................
(iii) Jelaskan nilai yang terdapat dalam sajak di atas. [3 markah]
Nilai yang terdapat dalam sajak di atas ialah
....................................................................
iaitu....................
........................................................................
...................................................................................................
Seterusnya nilai
....................................................................................................
iaitu ...................................
............................................................................................................................................................................
Nilai lain ialah ...............................................................................................................
iaitu ...........................
............................................................................................................................................................................
Soalan 3 : Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
(a)
Tulis satu ayat bagi
setiap kata di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan
penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan serta
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa dan nama khas.
(i)
haru-biru
(ii)
susup-sasap
(iii)
turun-temurun
(iv)
porak-peranda
(v)
mundar-mandir
(vi)
gilang-gemilang
(i)
..............................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(ii) ................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(iii)
...............................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(iv)
...............................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(v) ................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(vi)
...............................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
(b)
Tukar ayat bersusunan
songsang di bawah kepada ayat bersusunan biasa tanpa mengubah maksud asalnya.
(i) Diwajibkan mengikuti Program Latihan Khidmat Negara remaja yang berusia
18 tahun.
(ii) Akan diikuti kursus peningkatan prestasi kerja oleh pegawai-pegawai di
jabatan itu.
(iii) Masih teguh bangunan bersejarah itu walaupun berusia ratusan tahun.
[6 markah]
(i) .................................................................................................................................................................
(ii)
................................................................................................................................................................
(iii)
...............................................................................................................................................................
(c)
Dalam petikan di bawah
terdapat kesalahan penggunaan ejaan dan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Syarikat pemaju perumahan akan membayar gantirugi kepada pembeli yang
rumahnya gagal menyiapkan mengikut jadual.
(ii) Ketrampilan berbahasa dalam kalangan penutur jati bahasa Melayu
mestilah diperkukuhkan dari semasa ke semasa.
(iii) Aturcara kejohanan olehraga tahunan yang lengkap dimuat dalam buku
program.
[6 markah]
(i)............................................................... ..........................................................
(ii)............................................................. ............................................................
(iii)............................................................ ............................................................
(d)
Dalam petikan di bawah
terdapat kesalahan penggunaan kata atau istilah dan kesalahan bahasa. Kenal
pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak perlu menyalin ayat itu
semula.
(i) Golongan pemulihara alam menentang pengeluaran pakaian yang diperbuat
dari bulu binatang.
(ii) Ketika berkhemah bersama anggota kadet di kawasan hutan itu, hanya
telefon tangan yang menjadi penghubung antara dia dengan keluarganya.
(iii) Yang Berusaha wakil rakyat itu sudi merakamkan kata aluan dalam buku
cenderamata sempena program Kembara Bahasa. [6 markah]
(i)
................................................................. .................................................................
(ii)
................................................................. .................................................................
(iii)
................................................................. .................................................................
(e) Tulis satu
ayat bagi setiap peribahasa di bawah supaya jelas menunjukkan maksud dan
penggunaannya.
(i) seperti ikan pulang ke lubuk
(ii) muafakat membawa berkat
(iii) sehari
selembar benang, lama-lama menjadi kain
[6 markah]
(i)
......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
(ii)
......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
(iii)
......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
Soalan 4 : Novel
(a) Pengarang
banyak memberikan teladan kepada pembaca melalui peristiwa-peristiwa yang
dipaparkan dalam novelnya.
Jelaskan dua
peristiwa yang dapat anda teladani berdasarkan novel yang anda pelajari.
[7 markah]
Novel yang saya kaji ialah
.................................................. karya
..................................................................
Novel tersebut memaparkan banyak peristiwa yang dapat
saya teladani. Antara peristiwa
tersebut ialah
....................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
...........................................................................
Peristiwa ini menjadi teladan kepada saya
kerana
..............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Peristiwa lain ialah
...........................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
................................................................
teladan yang dapat saya ambil daripada peristiwa ini
ialah ……………………………………………………………………………………………………………................……………………
............................................................................................................................................................................
(b) watak
sampingan turut memainkan peranan penting dalam sesebuah novel.
Berdasarkan
novel yang telah anda pelajari, huraikan perwatakan satu daripada watak
sampingan tersebut.
[8 markah]
Novel yang saya kaji ialah
...................................................... karya .............................................................
Watak sampingan yang saya pilih ialah
.........................................................................................................
Antara perwatakan watak sampingan ini ialah ..............................................................................................
Contohnya ialah
................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Perwatakan lain ialah
.......................................................................................................................................
Buktinya ialah
...................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
Selain itu, perwatakan
.....................................................................................................................................
Contohnya ialah
................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................
No comments:
Post a Comment