ASPEK
KOMSAS CERPEN MUNSYI
| 
ASPEK KOMSAS | 
PERNYATAAN | 
HURAIAN | 
| 
TEMA | 
Semangat
  cinta akan agama, bangsa, bahasa dan budaya yang tersemai dalam jiwa sekumpulan
  warganegara | 
Bonda
  merupakan seorang warganegara yang memiliki semangat cinta akan agama,
  bangsa, bahasa dan budaya yang tinggi apabila memesan kepada Mel supaya
  memenuhi dada dengan perkara tersebut sebelum berhijrah ke kota | 
| 
PERSOALAN | 
Tanggungjawab
  seorang ibu terhadap anak | 
Bonda
  memberikan pelbagai alasan agar Mel menetap di kampung kerana bonda bimbang
  Mel akan hanyut dibawa arus hedonisme | 
| 
Agama
  dan bangsa merupakan warisan yang perlu dijaga | 
Bonda
  menyatakan bahawa bahasa dan agama merupakan warisan yang masih ada untuk
  membentuk generasi bermaruah | |
| 
Ketaatan
  seorang anak terhadap ibu | 
Mel mengingati
  pesanan bonda sehingga menangguhkan sementra hasrat berhijrah ke kota | |
| 
Kehidupan
  di kota sudah hilang nilai-nilai tradisi | 
Bonda
  memberitahu kehidupan di kota besar itu sudah hilang nilai-nilai tradisi
  kerana penduduk kota bercampur aduk  | |
| 
Kepentingan
  sejarah dalam kehidupan | 
Bonda
  menceritakan sejarah negara yang hampir memusnahkan negara ini ekoran
  penjajah yang menanamkan benih perkauman | |
| 
Keazaman
  untuk memenuhkan dada dengan ilmu dan pengalaman | 
Mel berazam
  memenuhkan dadanya dengan ilmu dan pengalaman di desa sebelum berhijrah ke
  kota | |
| 
Kepentingan
  memiliki semangat patriotisme dan jati diri bangsa | 
Bonda
  ingin meniupkan roh patriotisme dan jati diri dalam diri Mel kerana semangat
  ini kian terhakis dalam jiwa generasi kini | |
| 
Tanggungjawab
  menjaga khazanah warisan negara | 
Bonda
  mengumpul buku-buku lama yang menjadi khazanah warisan negara | |
| 
Demoralisasi
  akhlak anak muda di kota | 
Minggu-minggu
  pertama Mel tiba di kota dia melihat kerapuhan anak-anak muda yang hanyut sanggup
  memperdagangkan diri | |
| 
Amanah
  dalam menjalankan tanggungjawab | 
Mel mencari
  Munsyi sebaik sahaja tiba di kota untuk menyerahkan khazanah yang dikirimkan
  oleh bondanya | |
| 
WATAK
  & PERWATAKAN | 
MEL 
Seorang
  yang taat  | 
Mel
  melupakan sementara hasrat untuk berhijrah ke kota apabila bonda bimbang Mel
  akan hanyut dengan budaya hedonisme di kota  | 
| 
Seorang
  yang amanah | 
Mel mencari
  Munsyi sebaik sahaja tiba di kota untuk menyerahkan khazanah yang dikirimkan
  oleh bondanya | |
| 
Seorang
  yang bertanggungjawab | 
Mel berazam
  memenuhkan dadanya dengan ilmu dan pengalaman di desa sebelum berhijrah ke
  kota | |
| 
Seorang
  yang menghormati orang tua | 
Mel menghormati
  orang tua apabila melayan Munsyi dengan mesra dan sopan sebaik sahaja
  berjumpa dengan Munsyi | |
| 
Seorang
  yang gigih | 
Mel berusaha
  mencari ilmu dan pengalaman untuk mengisi dadanya bagi membolehkan dia
  berjuang sebagai warga kota kelak  | |
| 
Seorang
  yang prihatin | 
Mel pergi
  mencari Munsyi apabila mendengar kampong tradisi Munsyi akan dorobohkan untuk
  pembangunan | |
| 
Seorang
  yang bersimpati | 
Mel terkedu
  apabila melihat puluhan buku lama telah ranap bersama-sama dengan rumah
  Munsyi | |
| 
BONDA 
Seorang
  yang bertanggungjawab | 
Bonda
  memberikan pebagai alasan apabila Mel meluahkan hasrat berhijrah ke kota
  kerana bimbang Mel akan hanyut dengan budaya hedonisme dan modenisme di kota | |
| 
Seorang
  yang patriotik | 
Bonda
  ingin meniupkan roh patriotisme dan jati diri dalam diri Mel kerana semangat
  ini kian terhakis dalam jiwa generasi kini | |
| 
Seorang
  yang cinta akan warisan lama | 
Bonda
  menyimpan buku-buku lama sebagai khazanah warisan negara yang perlu
  dipertahankan | |
| 
Seorang
  yang mengagumi sejarah | 
Bonda
  menceritakan sejarah negara yang hampir memusnahkan negara ini ekoran
  penjajah yang menanamkan benih perkauman | |
| 
LATAR | 
LATAR
  MASA 
Zaman
  sebelum merdeka | 
Bonda
  menyatakan bahawa lebih kurang lima ratus tahun lamanya anak watan ini
  dijajah oleh kuasa asing menjadikan bangsa kita merempat dan menjadi kelas
  ketiga di bumi sendiri | 
| 
Zaman
  modenisasi | 
Mel melihat
  kerapuhan jiwa anak-anak muda kota yang hanyut dengan keseronokan hidup
  dengan memperdagangkan maruah dan peribadi | |
| 
Minggu-minggu
  pertama | 
Mel melihat
  anak muda kota hanyut dan sanggup menggadaikan maruah pada minggu-minggu
  pertama Mel tiba di kota | |
| 
Beberapa
  purnama | 
Beberapa
  purnama Mel tidak menemui Munsyi di perkampungan pinggir bandar itu | |
| 
Seminggu
  selepas itu | 
Seminggu
  selepas itu ketika Mel datang ke kampong Munsyi keadaan sudah menjadi kelam
  kabut | |
| 
LATAR
  TEMPAT 
Kampung
  tradisi di pinggir bandar | 
Tempat
  Munsyi tinggal dan bakal dirobohkan untuk dibangunkan dnegan bangunan tinggi | |
| 
Rumah
  Mel | 
Bonda
  memberikan pelbagai alasan agar Mel menetap di kampung kerana bonda bimbang
  Mel akan hanyut dibawa arus hedonisme | |
| 
Kota
   | 
Mel melihat
  kerapuhan jiwa anak-anak muda kota yang hanyut dengan keseronokan hidup
  dengan memperdagangkan maruah dan peribadi | |
| 
LATAR
  MASYARAKAT 
Masyarakat
  desa | 
Mel berazam
  memenuhkan dadanya dengan ilmu dan pengalaman di desa sebelum berhijrah ke
  kota | |
| 
Masyarakat
  kota | 
Mel melihat
  kerapuhan jiwa anak-anak muda kota yang hanyut dengan keseronokan hidup
  dengan memperdagangkan maruah dan peribadi | |
| 
Masyarakat
  yang cinta kepada khazanah lama | 
Bonda
  dan Munsyi mengumpulkan buku-buku lama yang menjadi khazanah warisan negara | |
| 
Masyarakat
  yang taat | 
Mel
  melupakan sementara hasrat untuk berhijrah ke kota apabila bonda bimbang Mel
  akan hanyut dengan budaya hedonisme di kota | |
| 
Masyarakat
  yang bertanggungjawab | 
Bonda
  memberikan pebagai alasan apabila Mel meluahkan hasrat berhijrah ke kota
  kerana bimbang Mel akan hanyut dengan budaya hedonisme dan modenisme di kota | |
| 
Masyarakat
  yang mementingkan pembangunan | 
Pemaju
  perumahan mengambil alih kampung tradisi yang didiami oleh Munsyi untuk
  dibangunkan dengan bangunan tinggi | |
| 
Masyarakat
  yang amanah | 
Mel
  mencari Munsyi untuk menyerahkan buku-buku lama yang dikirimkan oleh Bonda
  sebaik sahaja tiba di kota | |
| 
NILAI | 
Ketaatan | 
Mel
  melupakan sementara hasrat untuk berhijrah ke kota apabila bonda bimbang Mel
  akan hanyut dengan budaya hedonisme di kota | 
| 
Tanggungjawab
   | 
Bonda
  memberikan pebagai alasan apabila Mel meluahkan hasrat berhijrah ke kota
  kerana bimbang Mel akan hanyut dengan budaya hedonisme dan modenisme di kota | |
| 
Patriotik | 
Bonda
  ingin meniupkan roh patriotisme dan jati diri dalam diri Mel kerana semangat
  ini kian terhakis dalam jiwa generasi kini | |
| 
Keprihatinan
   | 
Mel pergi
  mencari Munsyi apabila mendengar kampung tradisi Munsyi akan dorobohkan untuk
  pembangunan | |
| 
Kasih
  sayang  | 
Bonda
  mengetahui sekelumit ilmu dalam dada Mel tidak akan mampu mengekang ledakan
  perubahan sosial yang boleh meragut jati diti Mel apabila berhijrah ke kota | |
| 
PENGAJARAN | 
Kita
  hendaklah taat kepada ibu supaya masalah dapat dielakkan | 
Mel
  melupakan sementara hasrat untuk berhijrah ke kota apabila bonda bimbang Mel
  akan hanyut dengan budaya hedonisme di kota | 
| 
Ibu
  hendaklah bertanggungjawab terhadap 
  keselamatan anak  | 
Bonda
  memberikan pebagai alasan apabila Mel meluahkan hasrat berhijrah ke kota
  kerana bimbang Mel akan hanyut dengan budaya hedonisme dan modenisme di kota | |
| 
Kita
  hendaklah meningkatkan semangat patriotik supaya tidak hanyut dengan arus
  modenisasi | 
Bonda
  ingin meniupkan roh patriotisme dan jati diri dalam diri Mel kerana semangat
  ini kian terhakis dalam jiwa generasi kini | |
| 
Kita
  hendaklah prihatin terhadap kesusahan orang lain supaya beban dapat
  diringankan | 
Mel pergi
  mencari Munsyi apabila mendengar kampung tradisi Munsyi akan dorobohkan untuk
  pembangunan | |
| 
Kita
  hendaklah sayang kepada ahli keluarga supaya dapat mengelakkan kesulitan  | 
Bonda
  mengetahui sekelumit ilmu dalam dada Mel tidak akan mampu mengekang ledakan
  perubahan sosial yang boleh meragut jati diti Mel apabila berhijrah ke kota | 
 
 
No comments:
Post a Comment