Thursday 2 April 2020

MAKSUD SAJAK AKU MEMBACA LAGI


AKU MENBACA LAGI
Oleh : Razali Mohd Yusoff

SAJAK
MAKSUD
Aku mendongak langit
membaca garis dan titik
menaakuli kebesaran-Mu
di bawahnya gumpalan mega
hembusan bayu dan banjaran gunung.



Penyajak melihat ke langit
Meneliti setiap kejadian di langit
Menghayati kebesaran Illahi daripada setiap kejadian
Penyajak melihat awan besar, tiupan angin dan banjaran gunung
Kuselusuri alam
kicauan burung
desiran ombak dan wajah pelangi
mewarnai kehidupan umat-Mu.



Penyajak menelusuri alam semulajadi yang indah
Penyajak mendengar kicauan burung
Desiran ombak dan warna pelangi
Keindahan alam itu menyempurnakan kehidupan manusia
Aku mendongak lagi
membaca langit
di dalamnya pohon-pohon kayan rapuh
dahan dan ranting terkulai
daun-daun berguguran
helai demi helai
di lantai tanah airku yang makmur.



Penyajak mendongak lagi ke langit
Meneliti kejadian di langit
Penyajak melihat pokok-pokok menjadi reput
Dahan dan ranting patah
Daun-daun gugur
Sehelai demi sehelai
Di tanah air penyajak yang aman

Aku membaca langit
kutemui
bulan dan bintang menangis
meratapi luka nasib bangsa.



Penyajak meneliti ke langit
Penyajak mendapati
Bulan dan bintang bersedih
Meratapi nasib bangsa yang parah
Aku mendongak lagi
menitis air mata langit
membasahi bahasa Melayuku
yang berdarah.



Penyajak melihat lagi ke langit
Penyajak melihat langit menangis
Melihat nasib bahasa melayu bangsa penyajak
Yang sudah dipinggirkan di bumu sendiri







No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...