Sunday 29 March 2020

TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL SPM


Soalan : Jelaskan dua peristiwa yang menunjukkan kepincangan yang berlaku dalam masyarakat berdasarkan dua buah novel yang anda kaji.

Novel yang telah saya kaji ialah novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin dan novel Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusof. Kedua-dua buah novel tersebut mengandungi peristiwa yang menunjukkan kepincangan yang berlaku dalam masyarakat.

Dalam novel Pantai Kasih karya Azmah Nordin, peristiwa seorang ayah sanggup bertindak kejam terhadap anak menunjukkan kepincangan yang berlaku dalam masyarakat dalam novel ini. Peristiwa kepincangan ini dapat dilihat melalui tindakan Dr. Sadiz yang sanggup membakar kereta Porshe miliknya telah meragut anaknya, Rohayu yang berada berdekatan dengan kereta tersebut. Tindakan ini dilakukan oleh Dr. Sadiz kerana dia tidak mahu menerima Rohayu yang cacat kerana dapat menjatuhkan maruahnya sebagai seorang doktor pakar. Tindakan Dr Sadiz ini menunjukkan masyarakat yang sanggup bertindak kejam terhadap anak demi menjaga maruah diriya.

Peristiwa kepincangan lain ialah peristiwa seorang suami yang tidak bertanggungjawab dan sanggup bertindak kejam. Peristiwa ini dapat dilihat melalui tindakan Dr. Sadiz yang menyuruh isterinya, Dr. Raiha menggugurkan kandungan setelah mendapati kandungan itu cacat kerana dapat manjatuhkan maruahnya sebagai seorang doktor pakar. Dr. Sadiz tidak melihat bahawa anak yang dikandung oleh Dr Raiha itu adalah anugerah tuhan yang tidak ternilai. Tindakan Dr. Sadiz ini menunjukkan masyarakat suami yang tidak bertanggungjawab dan sanggup bertindak kejam demi mencapai status kehidupan golongan mewah.

Peristiwa kepincangan seterusnya ialah peristiwa kesanggupan seorang doktor yang mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain demi mendapat keuntungan besar dalam perniagaan. Peristiwa ini dapat dilihat melalui tindakan Dr. Uwang yang telah menggunakkan alat ganti sendi tulang pinggul Unong Siron yang murah dan tidak berkualiti kerana ingin mendapatkan keuntungan. Tindakan Dr. Uwang ini telah menyebabkan Unong Siron terpaksa dibedah sebanyak enam kali akibat infeksi ekoran alat ganti tersebut. Tindakan Dr. Uwang ini menunjukkan masyarakat yang sanggup mengaut keuntungan hasil daripada kesusahan orang lain.

Dalam novel Bimasakti Menari pula, peristiwa kepincangan yang terdapat dalam novel tersebut ialah kesanggupan seorang tokoh perniagaan yang cuba menggagalkan usaha golongan muda melestarikan alam sekitar. Peristiwa kepincangan ini dapat dilihat melalui usaha yang dilakukan oleh Dato’ Johann Arlington-Majid yang cuba menggagalkan pembentangan projek Kawasan Simpan Langit Gelap oleh Nurul Hafsa kerana bimbang jika projek tersebut berjaya dilaksanakan, lampu jalan yang dibekalkan oleh syarikatnya akan terhenti. Tindakan Dato’ Johann ini menunjukkan masyarakat yang sanggup mengaut keuntungan tanpa memikirkan keindahan alam sekitar yang perlu dilestarikan.

Peristiwa kepincangan lain ialah peristiwa keruntuhan rumah tangga demi mencapai kepuasan dalam kerjaya. Peristiwa kepincangan ini dapat dilihat melalui keruntuhan rumah tangga yang dibina oleh Tan Sri Muhaimin dan Puan Mariam Wickham kerana tuntutan kerjaya Puan Wickham sebagai aktivis alam sekitar yang sentiasa sibuk. Keruntuhan yang dibina oleh mereka telah membuatkan anak tunggal mereka, Muhammad Taufik tidak mendapat kasih sayang sepenuhnya daripada kedua-dua ibu bapa kerana mereka berpisah dan tinggal berasingan. Peristiwa ini menunjukkan masyarakat yang sanggup mengutamakan kerjaya sehingga berlaku keruntuhan rumah tangga yang menyebabkan anak tidak mendapat kasih sayang sepenuhnya.

Peristiwa kepincangan seterusnya ialah peristiwa kesanggupan melakukan jenayah demi melunaskan dendam dalam diri. Peristiwa kepincangan ini dapat dilihat melalui tindakan Dato’ Johann Arlington-Majid yang sanggup mengupah orang menculik Nurul Hafsa dan Muhammad Taufik kerana dendamnya terhadap Tan Sri Muhaimin yang berjaya mendapat tender dan memiliki Puan Mariam Wickham. Tindakan Dato’ Johann ini menunjukkan masyarakat yang sanggup melakukan jenayah demi melunaskan dendam lama dalam diri.





No comments:

Post a Comment

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...