TEKNIK MENJAWAB KERTAS 2 BAHASA MELAYU
SPM
BERDASARKAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
SBP 2013
Soalan 1 : Rumusan
Petikan
membincangkan ciri-ciri yang perlu ada pada seorang pekerja k-ekonomi untuk
memajukan ekonomi negara.
Ciri-ciri
tersebut ialah pekerja k-ekonomi perlu menguasai pelbagai jenis pemikiran serta
mengamalkan prinsip pembelajaran sepanjang hayat. Mereka juga perlu bersedia
menjadi sumber rujukan kepada rakan sekerja atau pihak lain dan mempunyai
semangat keusahawanan yang tulen. Selain bersedia dan berkemahiran untuk
bekerja secara kumpulan, pekerja k-ekonomi juga perlu mempunyai kompetensi di
tempat kerja dan menghayati nilai integriti yang terpuji dan kesetiaan kepada
organisasi mereka.
Kesan pekerja k-ekonomi kepada negara ialah kualiti kerja
mereka dapat ditingkatkan serta idea dapat dikongsi bersama bagi menjana
inovasi dalam syarikat. Seterusnya, pekerja k-ekonomi mampu meningkatkan pendapatan
negara.
Kesimpulannya, setiap pekerja di Malaysia perlu mempunyai
ciri-ciri pekerja k-ekonomi supaya negara dapat dibangunkan dengan cepat.
(118 patah perkataan)
Soalan 2: pemahaman
Soalan 2(a): Petikan umum
I.
Maksud rangkai
kata tersebut ialah tonggak penting
II.
Usaha-usaha yang
dilakukan oleh kerajaan untuk melahirkan pekerja k-ekonomi adalah sejumlah
RM200 juta diperuntukkan dalam bentuk latihan sambilan di Kolej Komuniti,
Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Pusat Giat MARA dan Institut Latihan
Perindustrian (ILP). Selain itu, RM100 juta pula diperuntukkan oleh Kementerian
Sumber Manusia untuk membolehkan pekerja meningkatkan kemahiran dalam bidang
tersebut. Selain itu, kerajaan juga telah memanggil pulang rakyat Malaysia yang
berkelayakan dan memiliki kemahiran supaya pulang berkhidmat di negara sendiri.
III.
Pada pendapat
saya, peranan pihak swasta untuk
melahirkan pekerja k-ekonomi yang kompetitif adalah sentiasa mendorong pekerja mereka
supaya meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran diri dengan melanjutkan
pelajaran ke tahap yang lebih tinggi. Selain itu, pihak swasta juga boleh
menyediakan perbelanjaan dalam bentuk biasiswa kepada pekerja mereka yang ingin
mengikuti kursus atau pengajian di luar negara bagi meningkatkan pengetahuan
sedia ada. Seterusnya, pihak swasta juga
boleh menyediakan ganjaran atau bonus kepada pekerja mereka yang menunjukkan
keupayaan yang tinggi dalam perkhidmatan yang diberikan oleh mereka.
Soalan 2(b): Petikan cerpen
i.
Mikraj
bertelingkah dengan abangnya, Israk kerana Mikraj memberitahu abangnya terlalu
berlagak sejak akhir-akhir ini dan Israk enggan pergi ke kebun. Mikraj juga
memarahi abangnya kerana menghina, mengeji dan menyakiti hati Wah. Selain itu,
Israk mengatakan Mikraj suka menjaga tepi kain orang.
ii.
Pada pendapat
saya, sesetengah ibu bapa menghantar anak-anak mereka pulang ke rumah datuk dan
nenek di kampung pada musim cuti persekolahan adalah wajar. Tindakan tersebut
dapat mengubati kerinduan datuk dan nenek terhadap cucu mereka yang sudah lama
tidak berjumpa serta cucu-cucu dapat meringankan beban datuk dan nenek yang
sudah tua di kampung dengan membantu mereka melakukan kerja-kerja rumah. Selain
itu, tindakan tersebut juga menyebabkan anak-anak dapat merasai kehidupan di
kampung sebagai sebahagian pengalaman dalam kehidupan mereka. Akhir sekali,
anak-anak dapat mengenali saudara mara mereka di kampung dengan lebih dekat lagi
sekali gus menjadikan hubungan mereka bertambah
mesra dan rapat.
iii.
Perwatakan Mikraj
berdasarkan petikan ialah seorang yang berjiwa sensitif apabila mengalirkan air
mata apabila menceritakan kisah kepayahan, kekecewaan dan ketabahan Wah.
Perwatakan Mikraj berdasarkan keseluruhan cerpen pula
ialah seorang yang berjiwa kampung. Hal ini dapat dibuktikan melalui perlakuan
Mikraj yang suka akan suasana kampung seperti makanan tradisional kampung yang
dihidangkan di rumah Wah.
Soalan 2(c): Petikan klasik
i.
Maksud rangkai
kata tersebut ialah mendapat petanda
ii.
Reaksi
orang-orang dagang apabila terpandangkan gurap ialah orang dagang dari Petani
menjadi hairan apabila terpandangkan gurap yang seumpama itu. Orang dagang
Tandang Haidar pula menyangka bahawa gurap itu sebuah kota. Reaksi lain ialah
orang dagang Cina tercenggang-cenggang apabila melihat gurap bercahaya pada
sebelah malam.
iii.
Pada pendapat
saya, langkah-langkah yang wajar dilakukan bagi mengelakkan negara diceroboh
oleh musuh adalah menambah pos-pos kawalan di sepanjang perairan negara serta mengetatkan kawalan keselamatan di pintu
masuk negara dengan alat pengesan yang lebih
canggih. Selain itu, kerajaan boleh meningkatkan kerjasama dengan pihak
berkuasa negara-negara jiran supaya mengawal pergerakan keluar rakyat mereka.
Seterusnya, penggunaan sistem radar yang lebih canggih juga mampu mengesan
pergerakan dalam pelbagai situasi. Akhir sekali, kekuatan anggota keselamatan
perlu ditambah supaya periran negara dapat dikawal dengan lebih berkesan.
Soalan 2(d): petikan puisi
i.
Kegemilangan
sejarah bangsa dalam rangkap keempat ialah rakyat Malaysia telah menjalin
persaudaraan dengan negara di Timur dan Barat serta pelaut telah belayar dengan
gagah di lautan. Selain itu, bahasa Melayu juga telah berkembang di Utara
hingga Selatan. Kegemilangan lain ialah bahasa Melayu telah disebarluaskan dari
pulau ke pulau melalui aktiviti pelayaran.
ii.
Pada pendapat
saya, bahasa Melayu boleh dimartabatkan di persada antarabangsa adalah dengan
mengadakan pertandingan pidato dalam bahasa Melayu di peringkat antarabangsa
serta memperkenalkan kursus bahasa Melayu di universiti-universiti terkenal di
seluruh dunia. Kerajaan juga perlu memartabatkan bahasa Melayu dengan
menetapkan dasar bahawa bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di dunia. Selain itu,
pemimpin-pemimpin negara perlu menggunakan bahasa Melayu dalam majlis-majlis
rasmi di peringkat antarabangsa. Akhir sekali, penulis-penulis blog boleh
memuat naik bahan dalam bahasa Melayu untuk dikongsi dengan masyarakat
antarabangsa.
iii.
Tiga nilai yang
diperoleh dalam sajak tersebut ialah nilai keberanian yang dapat dilihat
melalui pelayar negara berani membelah lautan untuk menyebarluaskan pengaruh
bahasa Melayu. Nilai lain ialah amanah iaitu rakyat Malaysia memikul amanah
untuk mendaulatkan bahasa Melayu. Selain itu nilai tanggungjawab juga terdapat
dalam sajak ini iaitu rakyat bertanggungjawab untuk memelihara maruah bangsa
dan bahasa Melayu supaya mencapai kegemilangan. Nilai patriotisme juga terdapat
dalam sajak ini iaitu rakyat bersemangat untuk memelihara martabat bahasa dan
maruah bangsa.
Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran
Bahasa
a)
Membina ayat
i.
Ibu mengupas
kulit limau untuk adik yang terlantar sakit di hospital.
Kulit Robert mengelupas apabila terkena cahaya terik
matahari di Malaysia.
ii.
Maklumat yang disampaikan
oleh saksi itu bercanggah dengan siasatan yang dilakukan oleh Inspektor Hisham.
Tiang rumah Pak Hitam berceranggah setelah rumahnya
dirosakkan oleh ribut yang kuat semalam.
iii.
Penduduk menderita
akibat kehabisan makanan apabila tentera Jepun menjajah Tanah Melayu.
Hasnol berhajat untuk menjelajah ke seluruh negara
apabila tamat peperiksaan SPM nanti.
b)
Analisis ayat
i.
Ayah guru.
ii.
Kakak cantik.
iii.
Abang ke Kuala
Lumpur.
c)
Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan
i.
bernama - ternama
dwi bahasa - dwibahasa
ii.
was-was - waswas
membangun - membangunkan
iii.
menghadkan - mengehadkan
semulajadi - semula jadi
d)
membetulkan kesalahan kata/istilah dan kesalahan
bahasa
i.
label - logo
di - pada
ii.
jauh - jarak
dan - dengan
iii.
mematuhi - menjunjung
untuk - agar/ supaya
e)
peribahasa
Peribahasa sesuai yang terdapat dalam petikan tersebut
ialah;
i.
ular kena palu
ii.
malang tidak
berbau
iii.
sekali kena, dua
kali jalan tahu
Soalan 4: Novel
4(a)
Novel yang saya kaji ialah novel Sutera Dalam Lukisan karya Abd Talib Hassan.
Unsur saspens terdapat dalam novel ini dengan tujuan untuk menimbulkan minat
dalam diri pembaca agar menyudahkan pembacaan mereka.
Peristiwa yang menunjukkan unsur saspens dalam novel
tersebut ialah peristiwa juruhebah meminta Hafiz tampil ke pentas untuk
menyanyi kerana permintaan seorang peminat rahsia yang ingin tujukan lagu itu
kepada keluarga tuan rumah sempena majlis perkahwinan Same’ah. Peristiwa ini
menjadi saspens kerana pembaca tertanya-tanya peminat rahsia yang membuat
permintaan supaya Hafiz menyanyikan lagu pada malam itu.
Peristiwa
yang menunjukkan unsur saspens yang lain ialah Samsul mengajak Hafiz ke
hospital. Samsul memberitahu bahawa Hafiz perlu melupakan persengketaannya
kerana orang itu sedang menderita sakit.
Samsul memberitahu bahawa kemungkinan mereka tidak berpeluang lagi untuk
bertemu dengannya. Peristiwa ini menjadi saspens kerana pembaca tertanya-tanya
orang yang dimaksudkan oleh Samsul itu sehingga mendorong pembaca untuk
menyudahkan pembacaan mereka.
Seterusnya unsur saspens juga
dapat dilihat melalui peristiwa ketika Hafiz berbual-bual dengan Adila, mereka
terpandang seorang pemuda yang baru lalu kemudian berhenti di luar pagar.
Pemuda itu memandang mereka dan kemudian berlalu pergi. Peristiwa ini juga
menjadi saspens kerana pembaca ingin mengetahui orang yang memerhatikan mereka
dan sebab orang itu bertindak sedemikian.
4(b) Novel yang saya kaji ialah
novel Sutera Dalam Lukisan karya Abd Talib Hassan dan Renyah karya Gunawan
Mahmood. Berdasarkan dua buah novel tersebut, banyak watak sampingan yang telah
dikemukakan oleh kedua-dua pengarang.
Dalam novel Sutera Dalam Lukisan,
watak sampingan yang saya pilih ialah Adila. Perwatakan Adila dalam novel
tersebut ialah seorang yang bersimpati. Perwatakan tersebut dapat dilihat
melalui peristiwa Adila yang memberitahu Same’ah bahawa Hafiz tidak boleh dibiarkan sebegitu.
Adila memberitahu bahawa Hafiz menjadi mangsa alam dan manusia di
sekelilingnya. Dia bersimpati dengan nasib yang dialami oleh Hafiz dan akan
membantu untuk memulihkannya. Perwatakan Adila yang lain ialah seorang yang
teguh pendirian. Sebagai contohnya, apabila Faizal datang ke kampung untuk
bertemu dan memujuk Adila supaya kembali kepadanya, Adila tegas dengan
keputusannya untuk tidak akan menerima Faizal kembali.
Dalam
novel Renyah pula, watak sampingan yang saya pilih ialah Hasnol. Perwatakan
Hasnol dalam novel ini ialah seorang yang suka menjalani gaya hidup mewah.
Bukti perwatakan Hasnol sedemikian ialah dia menerima tawaran Tengku Munir yang
akan memasukkan sejumlah wang ke dalam akaunnya di luar negara jika dia
membantu meluluskan tender yang dipohon oleh Tengku Munir ekoran gaya hidup
mewah yang diamalkannya. Perwatakan Hasnol yang lain ialah seorang yang tidak
bijak menguruskan kewangan. Perwatakan ini dapat dibuktikan melalui peristiwa Hasnol yang datang ke
rumah orang tuanya untuk meminjam wang sebanyak 10 ribu bagi menyelesaikan
masalah kelab golf kerana tidak pandai merancang kewangan akibat keinginan
untuk hidup mewah seperti rakan-rakannya sedangkan dia hanyalah seorang
kakitangan kerajaan sahaja.
KEJAYAAN
BERMULA DENGAN AZAM, KESUNGGUHAN DAN DOA
No comments:
Post a Comment