Lihat gambar rajah di bawah
dengan teliti kemudian huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha meningkatkan
penggunaan pusat sumber sekolah. Panjang huraian anda hendaklah antara 200
hingga 250 patah perkataan.
Tema – Pusat Sumber Sekolah
Tugasan – Usaha Meningkatkan Penggunaan Pusat Sumber Sekolah
Pusat sumber
sekolah memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan seseorang murid.
Pusat sumber sekolah menyediakan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan kepada
murid untuk mengakses pelbagai bahan bacaan bagi menyokong proses pembelajaran dan pengajaran di dalam
bilik darjah. Dengan kata lain, pusat sumber sekolah menjadi tempat untuk
mengumpul, menyusun dan menyebarkan bahan pembelajaran dan pengajaran sama ada
secara bercetak atau bukan bercetak bagi memenuhi keperluan murid dan guru.
Oleh itu, pelbagai usaha boleh diambil untuk meningkatkan penggunaan pusat
sumber sekolah dalam kalangan murid dan guru.
Suasana yang
kondusif perlu diwujudkan bagi meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah
dalam kalangan murid dan guru. Bagi mewujudkan suasana yang kondusif, pihak
sekolah perlu merancang susun atur rak buku yang memudahkan pergerakan murid
untuk mencari bahan bacaan yang dikehendaki. Pusat sumber sekolah juga perlu menyediakan
komputer yang memudahkan murid untuk mengakses internet beserta dengan mesin
pencetak dan fotokopi. Selain itu, menyediakan ruang membaca yang luas dan memudahkan
pergerakan juga mampu menarik murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah. Pihak
sekolah juga boleh meletakkan gambar tokoh-tokoh negara di sudut yang stretegik
kerana usaha ini berupaya menambahkan lagi keceriaan pusat sumber. Sebagai
contoh, poster mantan-mantan Perdana Menteri dan tokoh kemerdekaan negara boleh diletakkan di atas meja bagi memberi
peluang kepada murid mengingatinya dengan mudah. Usaha-usaha ini bukan sahaja mampu
menyediakan suasana yang kondusif di
pusat sumber sekolah tetapi juga memberikan keselesaan kepada murid kerana
mereka dapat rujukan kendiri mengikut kehendak masing-masing. Jadi, sudah terang
lagi bersuluh bahawa suasana yang kondusif mampu meningkatkan penggunaan pusat
sumber dalam kalangan murid dan guru.
Selain itu, memperbanyakkan bahan
bacaan dan rujukan juga mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah
dalam kalangan murid dan guru. Pusat sumber sekolah hendaklah dilengkapi dengan
pelbagai bahan bacaan seperti buku, majalah, akhbar ensiklopedia dan komputer supaya
murid-murid dapat membuat rujukan daripada pelbagai sumber dengan mudah. Bahan-bahan
bacaan terkini sama ada dari dalam atau luar negara dan buku-buku fiksyen serta
bukan fiksyen perlu diperbanyakkan oleh pihak sekolah kerana sumber sedemikian dapat
memberi peluang kepada murid meningkatkan ilmu pengetahuan mereka. Pusat sumber yang lengkap dengan kemudahan untuk mengakses
internet juga dapat menepati kehendak murid kerana mereka dapat mengakses
maklumat dengan mudah dan cepat. Sebagai
contoh, jika guru mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan meminta
murid-murid melakukan kajian tentang tokoh-tokoh negara seperti sumbangan
mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Muhammad, mereka dapat mengakses
maklumat yang diperlukan dengan cepat melalui
kemudahan internet yang disediakan di pusat sumber sekolah. Mereka tidak perlu
pergi ke kedai buku untuk mendapatkan maklumat tersebut, sekali gus mampu
menjimatkan wang murid. Jadi, jelas menunjukkan bahawa pusat sumber sekolah
yang lengkap dengan bahan bacaan dapat menarik minat murid dan guru untuk
mengunjunginya.
Akhir sekali, pihak sekolah perlu merancang
pelbagai program supaya murid-murid
berkunjung ke pusat sumber sekolah. Kempen-kempen untuk menarik murid-murid
supaya berkunjung ke pusat sumber sekolah perlu dilaksanakan. Jawatankuasa
pusat sumber perlu mengedarkan risalah dan brosur yang mengandungi maklumat berkaitan
program yang dirancang oleh pusat sumber sekolah. Selain itu, kain pemidang,
banting dan poster perlu diletakkan pada papan-papan kenyataan sekolah untuk
menarik minat murid-murid berkunjung ke pusat sumber. Sebagai contoh, kempen
Jom Berkunjung Ke Pusat Sumber boleh dilancarkan oleh pihak sekolah bagi
menggalakkan murid-murid mengunjungi pusat sumber. Pelbagai aktiviti perlu
dirancang sempena kempen tersebut seperti melukis poster, pertandingan mewarna,
membuat buku skrap, peraduan menulis esei dan sebagainya. Bagi menggalakkan
lagi murid-murid menyertai program tersebut, hadiah yang lumayan perlu
disediakan kepada mereka. Kempen seperti ini mampu menggalakkan murid-murid
berkunjung ke pusat sumber kerana mereka tertarik dengan ganjaran yang telah ditawarkan.
Oleh itu, pihak sekolah perlu mempelbagaikan kaedah dalam usaha menarik
murid-murid mengunjungi pusat sumber kerana di mana ada kemahuan di situ ada
jalan. Usaha yang penuh komitmen pasti
akan membuahkan kejayaan.
Kesimpulannya, usaha secara berterusan
perlu dilakukan oleh pihak sekolah bagi menggalakkan murid-murid mengunjungi
pusat sumber sekolah. Kita tidak mahu hasrat kerajaan untuk melahirkan modal
insan berminda kelas pertama bagi memacu negara mencapai status negara maju
berpendapatan tinggi pada tahun 2020 nanti akan terbantut ekoran daripada
kurangnya ilmu dalam diri mereka. Hasrat mantan Perdana Menteri, Tun Dr.
Mahathir Mohammad untuk melihat bangsa kita maju mengikut acuan sendiri perlu
direalisasikan. Usaha ini terletak pada pundak guru-guru yang memainkan peranan
penting untuk membina negara bangsa yang berilmu pengetahuan dan mampu bersaing
di pentas antarabangsa.
(Karangan ini adalah hasil idea penulis berdasarkan soalan peperiksaan percubaan SPM Kelantan tahun 2012)
Spm sekarang setiap perenggan kena ada peribahasa
ReplyDeleteterima kasih cikgu blog ni banyak membantu
ReplyDelete