AMANAT AKHIR BAHASA MELAYU KERTAS 2 MENJELANG SPM 2012
SOALAN 1 – RUMUSAN
Masa
yang dicadangkan adalah selama 35 minit
Baca
arahan soalan dengan teliti
Kenal
pasti elemen tersurat dan elemen tersirat dalam arahan soalan dan gariskan
Baca
petikan sepintas lalu untuk mengetahui idea keseluruhan
Baca
petikan semula ayat demi ayat dan gariskan ayat yang merujuk elemen tersurat
Ubah
satu atau dua perkataan dalam elemen tersurat dan tanda bilangan patah
perkataan
Tulis
rumusan dalam 4 perenggan
Pendahuluan
berdasarkan elemen tersurat dan ubah kata kunci elemen tersurat serta tambah
farasa di hujung
Isi
tersurat minimum 2 maksimum 6
Isi
tersirat minimum 2 maksimum 6
Penutup
berbentuk cadangan daripada satu-satu pihak dan ada kesan daripada cadangan
tersebut
Contoh jawapan rumusan yang dicadangkan
Petikan
membincangkan sebab-sebab berlakunya tekanan mental dalam kalangan remaja.
Antara
sebab berlakunya tekanan mental ialah remaja datang daripada keluarga bermasalah
serta ibu bapa yang terlalu menekankan akademik. Selain penderaan secara
fizikal dan mental, tekanan mental juga berpunca daripada kehidupan yang mewah
tetapi kurang mendapat perhatian dan kasih sayang daripada keluarga.
Seterusnya, tekanan mental berlaku apabila seseorang yang disayangi meninggal
dunia dan tekanan juga berlaku akibat perceraian ibu bapa. Akhir sekali, sejarah keturunan keluarga turut menjadi punca.
langkah-langkah
untuk mengatasi tekanan mental ialah seseorang perlu mendekatkan diri kepada
tuhan supaya jiwa menjadi tenang dan berjumpa dengan pakar psikologi atau
psikiatri untuk mendapatkan bimbingan serta rawatan.
Kesimpulannya,
ibu bapa perlu memainkan peranan dengan mendekati dan menyelesaikan masalah
anak-anak supaya tekanan yang ditanggung dapat diringankan.
(120 patah perkataan)
SOALAN 2 – PEMAHAMAN
Masa
yang dicadangkan adalah selama 50 minit
Jawapan
maksud rangkai kata ialah calon perlu mengubah setiap perkataan, mengikut
konteks ayat dalam petikan dan tepat
Tidak
perlu salin rangkai kata dalam soalan
Aspek-aspek
komsas yang biasa ditanya dalam soalan pemahaman ialah tema, persoalan, latar,
watak & perwatakan, nila dan pengajaran.
Kenal
pasti kata kunci soalan, sama ada Nyatakan atau Jelaskan/ Huraikan dll. Kata
kunci jelaskan/ huraikan perlu disertakan dengan contoh peristiwa
Jawapan
berdasarkan teks hendaklah menepati tugasan, lengkap, isi cukup dan ayat
gramatis
Salin
sebahagian daripada soalan dan kemudian sambung dengan jawapan, jangan buat
bentuk poin
Jawapan
berdasarkan KBKK hendaklah tepat, jelas, isi mencukupi, ayat gramatis, logik
dan pemikiran positif
Tulis
beberapa ayat bagi jawapan berdasarkan teks dan KBKK, markah di hujung
menggambarkan bilangan isi yang perlu dikemukakan
Antara
ayat gunakan penanda wacana
Jawapan
hendaklah menggunakan ayat gramatis
Bentuk soalan pemahaman
2(a)
– Petikan umum (petikan rumusan) – 3 soalan (9 markah)
i.
memberikan maksud
rangkai kata – tepat, mengikut konteks
ii.
mengambil jawapan
dalam teks rumusan- menepati tugasan, lengkap, isi cukup, ayat gramatis
iii.
KBKK - mengemukakan
idea sendiri – menepati tugasan, lengkap, jelas, isi cukup, ayat gramatis,
pemikiran diterima umum
2(b)
– Petikan moden (cerpen/drama) – 3 soalan (9 markah)
i.
memberikan maksud
rangkai kata/ mengambil jawapan dalam teks – tepat dan mengikut konteks
ii.
KBKK – mengemukakan
idea sendiri - menepati tugasan, lengkap, jelas, isi cukup, ayat
gramatis, pemikiran diterima umum
iii.
Komsas – aspek komsas
dalam teks dan keseluruhan cerpen/drama – menepati tugasan, lengkap, jelas, isi
cukup dan ayat gramatis
2(c)
– Petikan klasik – 3 soalan (8 markah)
i.
memberikan maksud
rangkai kata – tepat dan mengikut konteks
ii.
mengambil jawapan
dalam teks – menepati tugasan, lengkap, isi cukup, ayat gramatis
iii.
KBKK – mengemukakan
idea sendiri - menepati tugasan, lengkap, jelas, isi cukup, ayat
gramatis, pemikiran diterima umum
2(d)
– Petikan puisi (sajak/puisi tradisional) – 3 soalan (9 markah)
i.
memberikan maksud
rangkai kata/ mengambil jawapan dalam teks – tepat dan mengikut konteks
ii.
KBKK – mengemukakan
idea sendiri - menepati tugasan, lengkap, jelas, isi cukup, ayat gramatis,
pemikiran diterima umum
iii.
Komsas – aspek komsas
dalam puisi tradisional/ sajak - aspek komsas dalam teks dan keseluruhan
cerpen/drama – menepati tugasan, lengkap, jelas, isi cukup dan ayat gramatis
Contoh jawapan pemahaman yang dicadangkan
Contoh jawapan memberikan maksud rangkai kata
i.
Maksud rangkai kata
tersebut ialah mendapatkan kaedah yang paling sempurna
Contoh jawapan pemahaman berdasarkan teks
i.
Reaksi Hakimah
setelah mendengar kata-kata Mir berdasarkan petikan di atas ialah mengeluh dan
memeluk bahu Mir. Selain itu, Hakimah terasa seperti ada kengiluan mengalir
dalam dirinya dan memikirkan bahawa Mir harus diselamatkan.
Contoh jawapan KBKK
ii.
Pada
pendapat saya, usaha-usaha untuk menjadikan tasik sebagai pusat pelancongan
ialah kerajaan perlu menyediakan kemudahan asas seperti tandas, masjid dan
jalan yang sempurna agar pengunjung berasa selesa apabila datang ke situ.
Selain itu, pokok-pokok hiasan perlu ditanam di sekeliling tasik supaya suasana
menjadi damai dan mengasyikkan pengunjung. Usaha lain ialah kemudahan rekreasi
dan taman permainan kanak-kanak perlu disediakan supaya pengunjung boleh
beriadah di situ bersama-sama keluarga.
Contoh jawapan aspek komsas
iii.
Pengajaran
yang terdapat dalam sajak di atas ialah generasi sekarang tidak boleh leka
dengan kemajuan yang dikecapi kini kerana kemajuan tersebut adalah usaha
generasi terdahulu. Pengajaran lain ialah kita hendaklah merebut setiap peluang
yang terhidang kerana peluang tersebut akan diambil oleh orang lain jika kita
leka. Selain itu, kita hendaklah bersaing dengan bangsa lain jika tidak ingin
melihat bangsa kita terus ketinggalan dalam arus perdana.
SOALAN 3 – PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN BAHASA
Masa
yang dicadangkan adalah 40 minit
Jawab
semua soalan. Jangan tinggalkan jawapan anda.
3 (a) membina ayat
Baca
arahan soalan dengan teliti
Pastikan
sama ada perkataan atau pasangan kata
Kalau
pasangan kata, bina 6 ayat juga
Elakkan
membina ayat tunggal, sebaik-baiknya binalah ayat majmuk
Bagi
kata tunggal, sebaik-baiknya bina ayat ajuk atau ayat pasif pertama dan kedua
Jaga
kesalahan ejaan dan tatabahasa
Ayat
hendaklah gramatis – ada subjek dan predikat
3 (b) analisis ayat
Kuasai
aspek-aspek berikut;
-
menukar cakap ajuk kepada cakap pindah
-
menukar cakap pindah kepada cakap ajuk
- menukar
ayat susunan biasa kepada ayat susunan songsang
-
menukar ayat susunan songsang kepada ayat susunan biasa
-
menukar ayat aktif kepada ayat pasif
-
menukar ayat pasif kepada ayat aktif
-
memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal
-
menggabungkan ayat tunggal kepada 3 ayat majmuk
-
mengklasifikasikan ayat mengikut jenis
-
mengklasifikasikan ayat mengikut subjek dan predikat
-
mengenal pasti ayat mengikut frasa nama, frasa kerja, frasa sendi nama dan
frasa adjektif dll
3 (c) membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan
Baca
arahan soalan dengan teliti
Kenal
pasti sama ada anda diminta menyalin semula ayat atau tidak
Kalau
perlu menyalin semula, anda mesti salin kerana kalau tidak markah separuh akan
diberikan
Kalau
tidak perlu menyalin semula, jangan salin untuk menjimatkan masa. Anda hanya
perlu tulis ’kesalahan’ dan ’pembetulan’
Kalau
bentuk ayat, setiap ayat mempunyai 2 kesalahan iaitu 1 kesalahan ejaan dan 1
kesalahan imbuhan
Kalau
dalam petikan/ perenggan, anda perlu mencari 3 kesalahan imbuhan dan 3 kesalahan
ejaan
Perkataan
yang dibetulkan tidak boleh ditulis dengan menggunakan huruf besar pada
pangkalnya kecuali perkataan tersebut sudah terletak pada permulaan ayat
3 (d) membetulkan kesalahan kata/istilah dan kesalahan
bahasa
Baca
arahan soalan dengan teliti
Kenal
pasti sama ada anda diminta menyalin semula ayat atau tidak
Kalau
perlu menyalin semula, anda mesti salin kerana kalau tidak markah separuh akan
diberikan
Kalau
tidak perlu menyalin semula, jangan salin untuk menjimatkan masa. Anda hanya perlu
tulis ’kesalahan’ dan ’pembetulan’
Kalau
bentuk ayat, setiap ayat mempunyai 2 kesalahan iaitu 1 kesalahan kata/istilah
dan 1 kesalahan bahasa
Kalau
dalam petikan/ perenggan, anda perlu mencari 3 kesalahan kata/istilah dan 3
kesalahan bahasa
3 (e) peribahasa
Ingat
peribahasa yang terdapat dalam buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 4 & 5
Jangan
kemukakan Simpulan Bahasa
Peribahasa
meliputi perumpamaan, bidalan, pepatah, kata-kata hikmat, cogan kata
Peribahasa
yang diberikan hendaklah tepat dan lengkap
Jangan
kemukakan banyak peribahasa untuk satu-satu situasi
Kuasai
bentuk-bentuk soalan berikut;
-
memberi maksud
peribahasa yang diberi
-
mengemukakan
peribahasa lain yang sama/hampir sama dengan peribahasa yang diberi
-
menyatakan peribahasa
yang menggambarkan situasi berbeza
-
mengisi peribahasa
yang sesuai dalam ruangan tempat kosong dalam ayat
-
membina
ayat menggunakan peribahasa yang diberi
-
menyatakan
peribahasa yang sesuai berdasarkan situasi ayat yang diberi
-
menulis
cerita lengkap menggunakan mana-mana 3 peribahasa daripada 6 peribahasa yang
diberi dll
SOALAN 4 – NOVEL
Masa yang dicadangkan adalah 20 minit
2 soalan dikemukakan.
Baca dengan teliti setiap soalan
Garisi kata kunci soalan
Biasanya
soalan 4(a) berbentuk KBKK. Soalan ini memerlukan anda mengemukakan alasan
terhadap pernyataan yang diberi. Jawapan anda mesti ada PERNYATAAN dan HURAIAN
PERISTIWA
Biasanya
soalan 4(b) berbentuk aspek komsas. Jawapan
anda mesti ada PERNYATAAN dan HURAIAN PERISTIWA
Huraian
peristiwa mesti berdasarkan peristiwa sebenar dalam novel. Fakta mesti tepat
Soalan
’Huraikan’, ’Jelaskan’, ’Terangkan’ perlu disusuli dengan pernyataan dahulu
kemudian kemukakan huraian peristiwa.
Soalan 4 (a) biasanya berdasarkan satu novel yang
dipelajari manakala soalan 4 (b) berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari
Soalan 4 (a) menawarkan 7 markah, iaitu 4 markah isi
dan 3 markah bahasa. Calon pelu mengemukakan 2 pernyataan dan 2 peristiwa. Bagi
soalan 4 (b) markah yang ditawarkan adalah 8 markah, iaitu 6 markah isi dan 2
markah bahasa. Jika perbandingan, calon perlu mengemukakan 2 pernyataan dan 2
peristiwa daripada setiap novel.
Penulis menasihatkan calon supaya mengemukakan
jawapan lebih sebagai persiapan jika ada mana-mana pernyataan yang salah.
Kuasai
aspek-aspek komsas dalam novel seperti biodata pengarang, sinopsis, tema,
persoalan, plot, watak & perwatakan, latar, teknik penceritaan/ teknik
plot, gaya bahasa, sudut pandangan, nilai dan pengajaran.
(PENULIS MENGUCAPKAN SELAMAT MENGHADAPI SPM 2012. SEMOGA BEROLEH
KECEMERLANGAN A+ DALAM BAHASA MELAYU)
No comments:
Post a Comment