AMANAT AKHIR BAHASA MELAYU KERTAS 1 MENJELANG SPM 2012
BAHAGIAN A : KARANGAN RESPONS TERHAD (KARANGAN BERPANDU)
INFO MUSTAHAK
-
Satu soalan sahaja
dikemukakan dan wajib dijawab
-
Calom diminta memberi
pendapat tentang sesuatu isu
-
Panjang karangan
antara 200 hingga 250 patah perkataan
- Karangan berdasarkan
bahan rangsangan yang diberi seperti gambar tunggal, gambar bersiri, beberapa
gambar, gambar rajah, dialog, ilustrasi kartun, poster dsb
-
Masa yang dicadangkan
adalah selama 45 minit
-
Markah yang
diperuntukkan adalah 30 markah
-
Pelajar diharapkan
tidak menulis kurang daripada 200 patah perkataan.
-
Jawab selepas Bahagian B
-
Pelajar boleh menulis
melebihi 250 patah perkataan, tetapi jangan melebihi 45 minit (setakat ini LPM
tidak mengeluarkan arahan memeriksa setakat 250 patah perkataan)
STRATEGI MENJAWAB
-
Lihat bahan
rangsangan yang diberi dan cuba fahami.
- Baca 2 atau 3 kali soalan yang dipilih
- Baca 2 atau 3 kali soalan yang dipilih
-
Garisi kata kunci
soalan
-
Kenal pasti TEMA (biasanya tajuk bahan rangsangan)
-
Kenal pasti TUGASAN soalan (biasanya selepas
perkataan tentang)
-
Kemukakan 4 IDEA berdasarkan tugasan soalan.
Tambah satu lagi idea sendiri sekiranya telah diberi 3 idea dalam bahan
rangsangan
-
Jika IDEA telah diberi
dalam bahan rangsangan, gunakan IDEA tersebut
-
Jangan abaikan bahan
rangsangan yang diberi dalam huraian anda
LANGKAH 1 (5 MINIT) – MEMBACA DAN MENGANALISIS SOALAN
& MEMBUAT RANGKA KARANGAN
Baca soalan dengan teliti dan buat analisis
Garisi kata kunci
Buat rangka karangan seperti contoh berikut;
TEMA
|
TUGASAN
|
IDEA
|
UNGKAPAN MENARIK
|
Semangat
kejiranan
|
Usaha-usaha
memupuk semangat kejiranan
|
- melancarkan
kempen
- amalan
ziarah-menziarahi
- menubuhkan
Kelab Rukun Tetangga
- mengadakan
aktiviti kemasyarakatan
|
Berat sama dipikul ringan sama dijinjing
Sepakat membawa berkat
|
Amalan
membaca
|
Usaha-usaha
memupuk amalan membaca
|
- kempen membaca
- ibu bapa
membeli bahan bacaan
- mengukuhkan
aktiviti NILAM
- mengadakan
pertandingan peringkat sekolah
|
Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih
Melentur buluh biaralah daripada rebungnya
|
-
Rangkakan juga
data/statistik, ungkapan tokoh/pemimpin negara, nama kementerian, jawatan tokoh
LANGKAH 2 (35 MINIT) – MENULIS KARANGAN
Calon
hendaklah menulis karangan berdasarkan rangka yang telah dibuat
Menulis
satu idea satu perenggan
Minimum
3 perenggan idea. Calon dinasihatkan buat 4 perenggan idea jika ada masa.
Pemerengganan
hendaklah seimbang
i.
Kandungan perenggan
pendahuluan
Ayat Rangsangan (berdasarkan tema dan tugasan soalan)
Ayat Sokongan (huraian)
Ayat Arah (ayat mengarah pemeriksa terhadap tugasan soalan)
ii.
Kandungan perenggan
isi
Isi Pokok (ambil daripada
bahan rangsangan jika diberi)
Huraian Sokongan (apa)
Huraian Sokongan (mengapa)
Huraian Sokongan (bagaimana)
Contoh/ Ungkapan Tokoh/ Peribahasa
Kesimpulan isi
iii.
Kandungan perenggan
penutup
Cadangan ATAU Ramalan ATAU Ulasan.
Huraian Penutup
LANGKAH 3 (5 MINIT) – MENYEMAK KARANGAN
Pastikan
calon menyemak kesalahan ejaan dan tatabahasa
BAHAGIAN B: KARANGAN RESPONS TERBUKA (KARANGAN BIASA)
INFO MUSTAHAK
-
Lima soalan
dikemukakan dan pelajar perlu memilih SATU
soalan sahaja
-
Panjang karangan
adalah MELEBIHI 350 patah perkataan
-
Soalan yang
dikemukakan meliputi dimensi diri, keluarga/masyarakat, negara, antarabangsa
dan komponen sastera
-
Masa yang dicadangkan
adalah 1 jam 30 minit
-
Markah yang
diperuntukkan adalah 100 markah
-
Pelajar TIDAK BOLEH menulis kurang daripada 350
patah perkataan
-
Pelajar MESTI menjawab Bahagian B terlebih
dahulu kerana markah yang diperuntukkan adalah tinggi.
STRATEGI MENJAWAB
-
Baca semua soalan
-
Pilih satu soalan
yang paling hampir dengan anda – (boleh
jawab)
- Baca beberapa kali seoalan yang dipilih
- Baca beberapa kali seoalan yang dipilih
-
Gariskan kata kunci
soalan
-
Jawab dahulu sebelum
Bahagian A
-
Sebaik-baiknya 5 isi,
jika tiada masa memadai 4 isi sahaja
LANGKAH 1 (20 MINIT) – MEMBACA SOALAN, MENGANALISIS
SOALAN DAN MEMBUAT RANGKA
Baca
semua soalan yang dikemukakan
Pilih
satu soalan yang sesuai dengan keupayaan, pengetahuan dan pemahaman anda
Baca
soalan yang ingin dijawab beberapa kali
Garisi
kata kunci soalan yang dipilih
Kenal
pasti TEMA (isu yang dikemukakan dalam soalan) dan TUGASAN SOALAN (kehendak
soalan)
Kenal
pasti sama ada SATU atau DUA tugasan dalam soalan yang dipilih
Cari
5 IDEA berdasarkan tugasan soalan
yang dipilih
Pastikan
format karangan jika soalan yang dipilih merupakan karangan berformat
Buat
rangka karangan agar karangan anda tidak terpesong dan untuk memastikan idea
yang bernas tidak terlupa ketika menulis karangan
Rangka
karangan adalah seperti berikut;
SOALAN
|
TEMA
|
TUGASAN
|
IDEA
|
UNGKAPAN MENARIK
|
Setiap remaja perlu mempersiapkan diri untuk
menjayakan wawasan pada tahun
2020.
Jelaskan peranan anda sebagai remaja untuk
menjayakan wawasan negara tersebut
|
Persiapan diri untuk
menjayakan Wawasan 2020
|
Peranan saya untuk
menjayakan Wawasan 2020
|
Cemerlang dalam pelajaran
Meningkatkan kemahiran diri
Memiliki ilmu pengetahuan
yang tinggi dalam pelbagai bidang
Meningkatkan ciri-ciri
kepimpinan dalam diri
Mengukuhkan ilmu agama dan
nilai moral
|
Di mana ada kemahuan di situ
ada jalan
Sediakan payung sebelum
hujan
Pemuda harapan bangsa pemudi
tiang negara
Perdana Menteri
Timbalan Perdana Menteri
|
Remaja
kini berdepan dengan pelbagai tekanan
dalam usaha memenuhi keingingan ibu bapa dan guru untuk menjadi pelajar yang
cemerlang. Tekanan yang dihadapi telah
menyebabkan ada segelintir remaja mengambil tindakan yang tidak sesuai.
Jelaskan
usaha-usaha yang perlu anda lakukan
untuk menangani tekanan.
|
Remaja menghadapi tekanan sehingga terlibat dalam
pelbagai perkara tidak sesuai
|
Usaha-usaha yang perlu saya lakukan untuk
menghadapi tekanan
|
Melibatkan diri dalam sukan, riadah dan rekreasi
Berkongsi masalah dengan ahli keluarga
Melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kemasyarakatan
Berjumpa dengan kaunselor untuk mendapatkan pandangan
bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi
Mendekatkan diri dengan Tuhan
|
Hendak seribu daya tak
hendak seribu dalih
Badan sihat otak cerdas
Bersatu teguh bercerai roboh
|
LANGKAH 2 (60 MINIT) – MENULIS
KARANGAN
Calon perlu mengembangkan idea dengan menggunakan
bahasa yang gramatis
Karangan yang ditulis mestilah berdasarkan rangka karangan
yang disediakan
Isi-isi disusun mengikut keutamaan
Dalam menghuraikan isi-isi, anda perlu menonjolkan
kematangan fikiran dengan memberikan contoh/ pendapat, fakta yang menarik dan
peribahasa
Panjang antara perenggan hendaklah seimbang
Baca soalan setiap kali ingin memulakan perenggan
baru
Aspek-aspek penting dalam perenggan isi adalah
seperti berikut;
a.
Ayat judul (permulaan ayat berdasarkan tugasan soalan)
b.
Huraian (apa)
c.
Huraian (siapa/bila/di mana)
d.
Huraian (mengapa)
e.
Huraian (bagaimana)
f.
Contoh/ Pendapat/ Fakta
g.
Ungkapan bahasa indah
h.
Kesimpulan Isi
LANGKAH 3 (10 MINIT) –
MENYUNTING/ MENYEMAK KARANGAN
Pastikan 10 minit terakhir digunakan untuk
menyunting karangan dan menyemak ejaan dan tatabahasa bagi mengelakkan tiada
kesalahan bahasa dilakukan
Pastikan juga angka giliran, nombor kad pengenalan
dan nombor soalan ditulis pada setiap helaian yertas jawapan
CONTOH PERENGGAN KARANGAN
CONTOH PERENGGAN KARANGAN
Contoh perenggan pendahuluan
(Pada tahun 2007, negara telah
membelanjakan 80 bilion untuk mengimport makanan dari negara luar untuk
kegunaan rakyat Malaysia. ...... petikan kata-kata mantan Perdana Menteri, Tun
Abdullah Hj. Ahmad Badawi dalam Berita Harian bertarikh 18 Julai 2007)
Petikan kata-kata mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Hj.
Ahmad Badawi di atas menggambarkan betapa pentingnya sektor pertanian diberikan
fokus utama dalam pengurusan ekonomi negara. Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9)
yang direncanakan dan diuar-uarkan oleh kerajaan sejak tahun 2006 telah
mendapat pelbagai reaksi. Sesetengah pihak mencetuskan kontroversi dengan
mendakwa bahawa rancangan yang mengutamakan sektor pertanian itu adalah tidak
wajar dalam arus globalisasi dan kepesatan pembangunan negara yang bagaikan
cendawan tumbuh selepas hujan. Namun demikian, jika kita perhatikan kronologi
sejarah negara, industri pertanian merupakan tulang belakang ekonomi negara
yang membolehkan Malaysia melangkah ke zaman Revolusi Perindustrian. Hal ini
sekali gus menjadi indikator yang sudah terang lagi bersuluh, bahawa pertanian
sememangnya adalah penting. Maka, pelbagai uslub dan minhaj perlu diambil oleh
semua pihak untuk memajukan sektor pertanian negara.
Contoh perenggan isi
Antara langkah yang boleh dijalankan untuk memupuk
semangat patriotik dalam kalangan pelajar adalah dengan mengajar mata pelajaran
Sejarah di peringkat sekolah rendah lagi. Hal ini demikian kerana dengan
memperkenalkan mata pelajaran Sejarah, semangat patriotik dapat disebarkan
secara menyeluruh dan lebih mendalam mengenai sejarah negara kita sejak kecil
lagi. Sebagai contoh, pelajar dapat mengetahui peristiwa-peristiwa penting
semasa negara hendak mencapai kemerdekaan dan menyelami pelbagai kesengsaraan yang
dialami oleh pejuang-pejuang negara dalam usaha untuk mencapai kemerdekaan.
Dengan ini, semangat patriotik dapat diterapkan dalam diri setiap pelajar untuk
mempertahankan kebebasan yang telah kita peroleh pada hari ini apabila
mengetahui betapa tingginya nilai kemerdekaan sesebuah negara. Selain itu, dengan mempelajari mata pelajaran
Sejarah, pelajar juga dapat mengenali dengan lebih mendalam tentang tokoh-tokoh
terkemuka yang telah banyak berjasa kepada negara seperti Datuk Bahaman, Mat
Kilau, Tuk Janggut, Datuk Maharaja Lela dan sebagainya. Hal ini akan
membangkitkan semangat untuk mencontohi jasa-jasa yang telah ditaburkan oleh
mereka. Aspek ini dapat dilihat dalam diri pelajar seperti pelajar akan
mempunyai semangat yang lebih kental dan tidak mudah goyah dalam menegakkan
sesuatu perkara demi keadilan negara. Oleh itu, mempelajari mata pelajaran
Sejarah amat penting bagi melahirkan pelajar yang berjiwa patriotik dan
cintakan tanah air sejak kecil lagi, ibarat melentur buluh biarlah daripada
rebungnya.
Contoh perenggan penutup
Tuntasnya, semua pihak perlulah berganding bahu dan
bermuafakat membendung kebejatan sosial dalam kalangan remaja masa kini, ibarat
bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat. Kita tidak mahu remaja
sekarang yang merupakan permata negara dan bakal mewarisi tampuk kepimpinan
negara kelak hanyut dengan arus globalisasi yang cukup mencabar ini. Kita mahu
remaja menyahut seruan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib bin Tun Abdul
Razak supaya menjadi warga glokal iaitu bukan sahaja cemerlang di dalam negara
tetapi juga jaguh di peringkat antarabangsa. Oleh itu, aspirasi keramat negara
untuk mencapai Wawasan 2020 mampu direalisasikan.
KRITERIA PENSKORAN KARANGAN PERINGKAT
CEMERLANG
1. Penggunaan pelbagai jenis kata
yang luas dan tepat
2.
Penggunaan pelbagai ayat majmuk
3.
Ejaan dan tanda baca yang betul
4.
Laras bahasa sesuai dengan tugasan
5. Penggunaan kosa kata luas dan
tepat
6.
Idea yang relevan mengikut tugasan, dihuraikan
dengan jelas dan matang, disertakan dengan contoh yang sesuai
7.
Pengolahan menarik dan berkesan serta pemerengganan
sesuai
8.
Wacana lengkap dan terdapat kesinambungan idea yang
jelas antara perenggan
9.
Penggunaan unsur bahasa bervariasi
10. Gaya bahasa menarik dari
segi keindahan bahasa dan penggunaan ungkapan seperti peribahasa, pantun, cogan
kata atau frasa
KELEMAHAN CALON DALAM
PENULISAN KARANGAN BIASA
1.
Pelajar gagal memahami kehendak soalan
2.
Pelajar menulis sebahagian daripada kehendak soalan
3. Isi karangan yang ditulis
tidak tepat atau secocok dengan kehendak soalan
4. Setiap isi tidak diperkukuh
dengan contoh yang konkrit
5.
Penguasaan yang lemah
6. Pelajar tidak mengolah
karangan dengan baik
7. Pelajar tidak dapat
menggunakan perkataan yang sesuai bagi menghuraikan karangan agar lebih menarik
MAKLUMAT TAMBAHAN UNTUK ANDA
Frasa
menarik yang mengandungi kosa kata luas untuk digunakan dalam karangan
Kohesi =
perhubungan yang erat/perpaduan
Semua
pihak perlu mengukuhkan kohesi supaya cabaran negara untuk memantapkan semangat
patriotik dalam kalangan rakyat mampu ditangani dengan baik.
Uslub =
kaedah/cara
Minhaj =
cara/jalan
Pelbagai
uslub boleh diambil untuk menangani memajukan sektor pertanian dalam negara
kita.
Menongkah =
menyongsong/melawan/menentang
Dalam
menongkah arus globalisasi yang semakin mencabar kini, golongan remaja perlu bijak
menyesuaikan diri dengan keadaan sedemikian.
Anjakan paradigma = perubahan dalam pemikiran
Anjakan
paradigma perlu dilakukan oleh ibu bapa bahawa tugas mendidik anak-anak tidak
hanya terletak di tangan guru-guru di sekolah sahaja.
Polemik = perbahasan/perdebatan
Isu
kebanjiran pendatang tanpa izin (PATI) di Malaysia sering kali dipolemikkan
dalam media massa sama ada media elektronik atau media cetak.
Memacu =
membawa dengan laju
Barisan
kepimpinan negara sedang berusaha memacu negara ke arah Wawasan 2020 untuk
melihat negara Malaysia duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan
negara-negara maju yang lain.
Mapan =
mantap/sudah kukuh
Ekonomi
yang mapan perlu diutamakan oleh barisan kepimpinan negara untuk melihat
Wawasan 2020 mampu direalisasikan.
Dasawarsa =
dekad/masa 10 tahun
Selama
satu dasawarsa iaitu sejak tahun 2007, pemimpin negara negara kita berusaha
memulihkan ekonomi yang meleset ekoran
krisis ekonomi dunia.
Memanifestasikan = menjadikan nyata/memperlihatkan/melahirkan
Kita
mahu golongan remaja memanifestasikan Wawasan 2020, iaitu menjadikan negara
Malaysia maju setanding dengan negara maju yang lain daripada terlibat dalam
kebejatan sosial.
Abar =
penghalang/penyekat/didding
Kemalasan
adalah abar kepada pelajar mencatat kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan.
Marcapada = dunia
sekarang ini
Dalam
menongkah arus marcapada kini, banyak kekangan yang terpaksa dihadapi pemimpin
negara untuk melahirkan modal insan yang memiliki minda kelas pertama.
Dominan =
berkuasa/berpengaruh
Perdana
= pertama sekali
Faktor
dominan yang menjadi abar kepada melahirkan modal insan cemerlang adalah
pengaruh globalisasi yang sukar untuk disekat sekarang ini.
Wahana =
saluran/perantaraan
Wadah =
alat/asas/medan/saluran
Medium = bahan
atau sesuatu yang menjadi perantara yang menghasilkan sesuatu kesan
Media
massa merupakan wahana yang sesuai untuk menjalankan kempen amalan gaya hidup
sihat kepada masyarakat masa kini.
Elemen =
anasir/sesuatu yang menjadi sebahagian dalam sesuatu keseluruhan unsur
Pembangunan
dan Penyelidikan (R & D) merupakan antara elemen terpenting untuk
membangunkan sektor pertanian di Malaysia.
Inisiatif =
tindakan/daya usaha
Ibu
bapa perlu mengambil inisiatif yang lebih berkesan supaya anak-anak tidak
terlibat dalam keruntuhan akhlak yang sangat membimbangkan sekarang.
Total =
seluruhnya/semuanya
Pihak
kerajaan perlu melihat secara total kesan kepada sistem pendidikan negara
sebelum membuat keputusan untuk memansuhkan pelaksanaan PPSMI bermula tahun
2011.
Dinamik =
bertenaga/ berkekuatan/ mampu membuat penyesuaian
Masyarakat
yang dinamik perlu menjadi fokus kerajaan untuk menjadi sebuah negara yang
bertamadun.
Korelasi =
hubungan atau kaitan secara timbal balik
Korelasi
yang mantap antara masyarakat dengan pihak berkuasa amat penting dalam
mengekang kes ragut yang semakin meruncing sekarang ini.
ANTARA TOKOH NEGARA YANG BOLEH DIMASUKKAN DALAM KARANGAN
(DALAM KONTEKS ISU BERKAITAN)
Datuk
Seri Mohd Najib Tun Razak - Perdana Menteri
Tun.
Abdullah Hj. Ahmad Badawi – Mantan Perdana Menteri
Tun
Dr. Mahathir Mohamed – Mantan Perdana Menteri
Tan
Sri Muhyiddin Yassin – Timbalan Perdana Menteri/ Menteri Pelajaran
Senator
Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil – mantan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga
dan Masyarakat
Datuk
Seri Noh Omar – Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani
Datuk
Seri Dr. Ng Yen Yen – Menteri Pelancongan
Datuk
Seri Liow Tiong Lai – Menteri Kesihatan
Datuk
Seri Ahmad Shabery Cheek – Menteri Belia dan Sukan
Tan
Sri Abdul Ghafar Mahmud – Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
Senator
Tan Sri Koh Tsu Koon – Menteri Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Perpaduan dan
KPI)
Tan
Sri Lee Lam Thye – Aktivis Masyarakat
Tan
Sri Dr. Khoo Kay Kim – Aktivis Masyarakat
Tan
Sri Ismail Omar – Ketua Polis Negara
Datuk
Jalaluddin Abdul Rahman – Ketua Polis Kelantan
Datuk
Seri Mohd Bakri Zinin – Ketua Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah PDRM Bukit Aman
Datuk
Rosnani Ibrahim – Ketua Pengaran Jabatan Alam Sekitar
Datuk
Dr. Fadzilah Kamsah – Penceramah Motivasi
PERIBAHASA DALAM BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN 5
1. Bulat air
kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.
2. Darah daging
Maksud : Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.
Maksud : Anak dan saudara-mara daripada keturunan sendiri.
3. Berat sama dipikul,
ringan sama dijinjing
Maksud : mengalami susah senang bersama-sama.
Maksud : mengalami susah senang bersama-sama.
4. genggam bara
api biar sampai jadi arang
Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.
Maksud : Mengerjakan sesuatu yang sukar hendaklah sabar, sehingga mencapai kejayaan.
5. bagai kaca
terhempas ke batu
Maksud : Sangat sedih atau kecewa.
Maksud : Sangat sedih atau kecewa.
6. melentur
buluh biarlah dari rebungnya
Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.
Maksud : Mendidik anak biarlah sejak mereka kecil lagi.
7. duduk sama
rendah, berdiri sama tinggi
Maksud : dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat
Maksud : dua orang atau pihak yang sama darjat dalam adat
8. seperti lembu
dicucuk hidung
Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang
Maksud : Orang yang selalu menurut kemahuan orang
9. yang berat
sama dipikul, yang ringan sama dijinjing
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.
Maksud : Bersama-sama menghadapi atau mengerjakan sesuatu.
10. dayung sudah
di tangan, perahu sudah di air
Maksud : segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.
Maksud : segala-gala yang dikehendaki sudah diperoleh.
11.
tak lapuk dek
hujan, tak lekang dek panas
Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh
Maksud : Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap utuh
12.
bagai aur dengan tebing
Maksud : Hubungan yang rapat antara sama sama yang lain dan saling membantu.
Maksud : Hubungan yang rapat antara sama sama yang lain dan saling membantu.
13.
Hujan emas di
negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri
Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.
Maksud : Walau bagaimanapun kelebihan di negara orang, tetap negeri sendiri lebih baik lagi.
14.
kalau takut
dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai
Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melakukan sesuatu yang susah
Maksud : Kalau takut berhadapan dengan penderitaan , lebih baik jangan melakukan sesuatu yang susah
15.
indah khabar daripada rupa
Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.
Maksud : Perkhabaran tentang sesuatu perkara yang dilebih-lebihkan.
16.
hati gajah
sama dilapah, hati kuman sama dicecah
Maksud : Pengagihan yang sama banyak.
Maksud : Pengagihan yang sama banyak.
17.
bukit sama
didaki, lurah sama dituruni
Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.
Maksud : Perhubungan yang sangat akrab, senang susah bersama.
18.
kacang
lupakan kulit
Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.
Maksud : Orang yang melupakan asalnya atau orang yang pernah menolongnya setelah mendapat kesenangan.
19.
Di mana bumi
dipijak, di situ langit dijunjung
Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.
Maksud : Menurut adat atau peraturan di tempat yang kita diami atau tinggal.
20.
masuk kandang
kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan
Maksud : Menyesuaikan diri dengan tempat dan keadaan
21.
ibarat telur
sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
Maksud : kesilapan yang dilakukan oleh seseorang menyebabkan orang lain yang menerima akibatnya..
Maksud : kesilapan yang dilakukan oleh seseorang menyebabkan orang lain yang menerima akibatnya..
22.
kalau tidak
dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya
Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah
Maksud : Tak akan tercapai maksudnya kalau tak mahu berusaha dan bersusah payah
23.
berakit-rakit
ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang
kemudian
Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan pada kemudian hari.
Maksud : Bersusah payah terlebih dahulu untuk mendapatkan kesenangan pada kemudian hari.
24.
yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih
tidak datang melayang
Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha
Maksud : Sesuatu benda tidak akan datang tanpa usaha
25.
sedikit-sedikit,
lama-lama jadi bukit
Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.
Maksud : Sabar mengerjakan sesuatu lama-lama berhasil juga.
26.
bak cendawan
tumbuh selepas hujan
Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.
Maksud : Terlalu banyak pada sesuatu masa.
27.
bulat air
kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.
Maksud : Kata sepakat yang dicapai dalam mesyuarat.
28.
yang kita
kejar tak dapat, yang kita kendong pula berciciran
Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh sesuatu, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.
Maksud : Bernasib malang kerana setelah memperoleh sesuatu, tetapi yang sudah di tangan hilang pula.
29.
biar mati
anak, jangan mati adat
Maksud : orang yang kuat perpegang pada adat.
Maksud : orang yang kuat perpegang pada adat.
30.
sediakan
payung sebelum hujan
Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.
Maksud : Berjaga-jaga dulu sebelum mendapat sesuatu bencana.
31.
bagai ikan
pulang ke lubuk
Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal. b. Kehidupan yang senang.
Maksud : a. Orang yang pulang ke tempat asal. b. Kehidupan yang senang.
(Penulis mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan SPM 2012. Semoga beroleh kejayaan cemerlang)
No comments:
Post a Comment