KARANGAN BAHAGIAN A
Tugasan – Usaha Meningkatkan
Penggunaan Pusat Sumber Sekolah
Pusat sumber
sekolah memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan seseorang murid.
Pusat sumber sekolah menyediakan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan kepada
murid untuk mengakses pelbagai bahan bacaan bagi menyokong proses pembelajaran dan pengajaran di dalam
bilik darjah. Dengan kata lain, pusat sumber sekolah menjadi tempat untuk
mengumpul, menyusun dan menyebarkan bahan pembelajaran dan pengajaran sama ada secara
bercetak atau bukan bercetak bagi memenuhi keperluan murid dan guru. Oleh itu,
pelbagai usaha boleh diambil untuk meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah
dalam kalangan murid dan guru.
Suasana yang
kondusif perlu diwujudkan bagi meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah.
Susunan rak buku yang memudahkan pergerakan murid untuk mencari bahan bacaan
yang dikehendaki, kedudukan meja komputer yang teratur, ruang membaca yang
selesa dan suasana yang tenang serta ceria mampu menarik murid-murid mengunjungi
pusat sumber sekolah. Hal ini demikian kerana suasana yang kondusif dapat
menenangkan fikiran, sekali gus mendorong murid-murid untuk membuat rujukan
dengan lebih fokus. Mereka akan berasa selesa kerana dapat membuat rujukan
secara kendiri serta mampu merancang keperluan mengikut kehendak masing-masing.
Sebagai contoh, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin pernah mengingatkan
pengurusan sekolah supaya memperkasakan pusat sumber sekolah kerana langkah tersebut dapat membantu dan membaiki
kualiti pendidikan untuk memberikan asas yang kukuh bagi membentuk masyarakat
yang berpengetahuan luas. Jadi, sudah terang lagi bersuluh bahawa suasana yang
kondusif mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber dalam kalangan murid dan
guru.
Selain itu,
memperbanyak bahan bacaan dan rujukan juga mampu meningkatkan penggunaan pusat
sumber sekolah. Pusat sumber sekolah yang dilengkapi dengan pelbagai bahan
bacaan seperti buku, majalah, akhbar dan komputer dengan kemudahan internet
dapat memudahkan murid-murid membuat rujukan. Pusat sumber yang lengkap dan menepati kehendak
pelanggannya dapat membolehkan proses capaian maklumat dilaksanakan dengan
berkesan. Sebagai contoh, jika guru mata pelajaran Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan meminta murid-murid melakukan kajian tentang tokoh-tokoh negara
seperti sumbangan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Muhammad, mereka
dapat mengakses maklumat yang diperlukan dengan cepat melalui kemudahan komputer dan
internet yang disediakan di pusat sumber sekolah. Murid-murid dapat menjimatkan
masa kerana mereka tidak perlu ke kedai buku untuk mencari maklumat yang
diperlukan oleh guru. Langkah ini ibarat sambil menyelam minum air kerana
murid-murid juga dapat menjimatkan wang kerana bahan rujukan yang diperlukan
terdapat di pusat sumber sekolah. Jadi, jelas menunjukkan bahawa pusat sumber
sekolah yang lengkap dengan bahan bacaan dapat menarik minat murid dan guru
untuk mengunjunginya.
Seterusnya, mengadakan pertandingan
banyak membaca juga mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah.
Pertandingan membaca seperti bahan-bahan bacaan berunsur fiksyen bahasa Melayu
dan bahasa Inggeris serta bahan bacaan bukan fiksyen bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris berupaya mendorong murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah. Hal
ini kerana mereka akan mengunjungi pusat sumber untuk meminjam bahan bacaan
bagi menyahut program yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Mereka akan membaca
seberapa banyak bahan bacaan untuk dipenuhkan dalam Buku Rekod Membaca yang
disediakan oleh pihak penganjur. Sebagai contoh, program Nadi Ilmu Amalan
Membaca (NILAM) mampu mendorong murid-murid membaca seberapa banyak bahan
bacaan kerana pada akhir tahun pelbagai anugerah akan diberikan kepada
murid-murid yang menunjukkan rekod bacaan yang paling banyak. Anugerah seperti
emas, perak dan gangsa beserta sijil dan wang tunai mampu menggalakkan
murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah untuk meminjam bahan bacaan. Oleh
itu, pertandingan banyak membaca dapat meningkatkan penggunaan pusat sumber
dalam kalangan murid.
Kesimpulannya, pusat sumber sekolah yang
merupakan gedung ilmu perlu diperkasakan kerana
ilmu dalam pelbagai bidang yang terdapat di situ mampu melahirkan modal
insan yang berilmu pengetahuan. Modal insan inilah yang akan memacu negara
untuk merealisasikan aspirasi kerajaan menjadi sebuah negara yang berpendapatan
tinggi pada tahun 2020 nanti. Kita mahu negara Malaysia duduk sama rendah dan
berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain pada tahun tersebut.
Oleh itu, usaha untuk menjana modal insan berminda kelas pertama perlu
digembleng oleh semua pihak agar aspirasi ini dapat direalisasikan.
(Karangan ini adalah hasil idea penulis secara total)
No comments:
Post a Comment