KARANGAN BAHAGIAN A
Tugasan – Usaha Meningkatkan
Penggunaan Pusat Sumber Sekolah
Pusat sumber
sekolah memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan seseorang murid. Pusat
sumber sekolah menyediakan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan kepada murid
untuk mengakses pelbagai bahan bacaan bagi menyokong proses pembelajaran dan pengajaran di dalam
bilik darjah. Dengan kata lain, pusat sumber sekolah menjadi tempat untuk
mengumpul, menyusun dan menyebarkan bahan pembelajaran dan pengajaran sama ada secara
bercetak atau bukan bercetak bagi memenuhi keperluan murid dan guru. Oleh itu,
pelbagai usaha boleh diambil untuk meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah
dalam kalangan murid dan guru.
Suasana yang
kondusif perlu diwujudkan bagi meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah.
Susunan rak buku yang memudahkan pergerakan murid untuk mencari bahan bacaan
yang dikehendaki, kedudukan meja komputer yang teratur, ruang membaca yang
selesa dan suasana yang tenang serta ceria mampu menarik murid-murid
mengunjungi pusat sumber sekolah. Hal ini demikian kerana suasana yang kondusif
dapat menenangkan fikiran, sekali gus mendorong murid-murid untuk membuat
rujukan dengan lebih fokus. Mereka akan berasa selesa kerana dapat membuat
rujukan secara kendiri serta mampu merancang keperluan mengikut kehendak
masing-masing. Sebagai contoh, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin
pernah mengingatkan pengurusan sekolah supaya memperkasakan pusat sumber
sekolah kerana langkah tersebut dapat
membantu dan membaiki kualiti pendidikan untuk memberikan asas yang kukuh bagi
membentuk masyarakat yang berpengetahuan luas. Jadi, sudah terang lagi bersuluh
bahawa suasana yang kondusif mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber dalam
kalangan murid dan guru.
Selain itu,
memperbanyak bahan bacaan dan rujukan juga mampu meningkatkan penggunaan pusat
sumber sekolah. Pusat sumber sekolah yang dilengkapi dengan pelbagai bahan
bacaan seperti buku, majalah, akhbar dan komputer dengan kemudahan internet dapat
memudahkan murid-murid membuat rujukan. Pusat sumber yang lengkap dan menepati kehendak pelanggannya dapat membolehkan
proses capaian maklumat dilaksanakan dengan berkesan. Sebagai contoh, jika guru
mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan meminta murid-murid
melakukan kajian tentang tokoh-tokoh negara seperti sumbangan mantan Perdana
Menteri Tun Dr. Mahathir Muhammad, mereka dapat mengakses maklumat yang
diperlukan dengan cepat melalui
kemudahan komputer dan internet yang disediakan di pusat sumber sekolah. Murid-murid
dapat menjimatkan masa kerana mereka tidak perlu ke kedai buku untuk mencari
maklumat yang diperlukan oleh guru. Langkah ini ibarat sambil menyelam minum
air kerana murid-murid juga dapat menjimatkan wang kerana bahan rujukan yang
diperlukan terdapat di pusat sumber sekolah. Jadi, jelas menunjukkan bahawa pusat
sumber sekolah yang lengkap dengan bahan bacaan dapat menarik minat murid dan
guru untuk mengunjunginya.
Seterusnya, mengadakan pertandingan
banyak membaca juga mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah.
Pertandingan membaca seperti bahan-bahan bacaan berunsur fiksyen bahasa Melayu
dan bahasa Inggeris serta bahan bacaan bukan fiksyen bahasa Melayu dan bahasa
Inggeris berupaya mendorong murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah. Hal
ini kerana mereka akan mengunjungi pusat sumber untuk meminjam bahan bacaan
bagi menyahut program yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Mereka akan membaca
seberapa banyak bahan bacaan untuk dipenuhkan dalam Buku Rekod Membaca yang
disediakan oleh pihak penganjur. Sebagai contoh, program Nadi Ilmu Amalan
Membaca (NILAM) mampu mendorong murid-murid membaca seberapa banyak bahan
bacaan kerana pada akhir tahun pelbagai anugerah akan diberikan kepada
murid-murid yang menunjukkan rekod bacaan yang paling banyak. Anugerah seperti
emas, perak dan gangsa beserta sijil dan wang tunai mampu menggalakkan
murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah untuk meminjam bahan bacaan. Oleh
itu, pertandingan banyak membaca dapat meningkatkan penggunaan pusat sumber
dalam kalangan murid.
Kesimpulannya, pusat sumber sekolah yang
merupakan gedung ilmu perlu diperkasakan kerana ilmu dalam pelbagai bidang yang terdapat di
situ mampu melahirkan modal insan yang berilmu pengetahuan. Modal insan inilah
yang akan memacu negara untuk merealisasikan aspirasi kerajaan menjadi sebuah negara
yang berpendapatan tinggi pada tahun 2020 nanti. Kita mahu negara Malaysia
duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain
pada tahun tersebut. Oleh itu, usaha untuk menjana modal insan berminda kelas
pertama perlu digembleng oleh semua pihak agar aspirasi ini dapat
direalisasikan.
Saya suka karangan ni
ReplyDeletedigembleng , maksudnya ?
ReplyDeletedisatukan atau digabungkan,*sori klau menyibuk*...:)
DeleteMak kau hijau
Deletenice
ReplyDeletePicau
ReplyDelete