Sunday 3 November 2013

JANGKAAN PEMAHAMAN KOMSAS SPM 2013.....?

JANGKAAN PEMAHAMAN KOMSAS SPM 2013….?

PROSA MODEN
PROSA TRADISIONAL
PUISI TRADISIONAL/
SAJAK
TATABAHASA
NOVEL

Cerpen Ibu dan Ceper – T4

Cerpen Israk – T4

Cerpen Pahlawan Buntung – T5

Drama 1400 – T5


Hikayat Langlang Buana – T5

Hikayat Opu Daeng Menambun – T5

Pelayaran yang penuh peristiwa – T4

Hikayat Khoja Maimun –T4



Seloka Si Luncai – T4

Gurindam Fasal 12 – T4

Gurindam Tonggak 12 – T5

Sajak Kecek – T5

Sajak Di Bawah Langit Yang Sama – T5


Menukar cakap ajuk kepada cakap pindah

Menukar cakap pindah kepada cakap ajuk

Menukar ayat susunan biasa kepada susunan songsang

Menukar ayat susunan songsang kepada susunan biasa

Pola ayat

Jenis-jenis ayat perintah


Teknik Penceritaan/
Teknik Plot

Watak sampingan

Latar masyarakat


P/s Tajuk-tajuk di atas adalah ramalan penulis sahaja. Calon dinasihatkan membuat rujukan terhadap semua tajuk yang dipelajari.....

ANALISIS SOALAN KOMSAS SPM....!

ANALISIS SOALAN PEMAHAMAN KOMSAS SPM....

TAJUK
NOV 2011
JUN 2012
NOV 2012
JUN 2013
NOV 2013…?
Prosa Moden (2b)
Drama Cempaka Berdarah – T4
Cerpen Pungut@Zahara@Yap Siew Hong – T5
Cerpen Hutan Rimba – T5
Drama Dato’ Onn – T5
Cerpen T4…?
Drama T5…?
Prosa Klasik (2c)
Dua Geliga Hikmat – T5
Hikayat Siak – T4
Merah Silu – T4
Hikayat Khoja Maimun – T4
Prosa Klasik T5….?
Sajak/Puisi
Pantun Enam Kerat – T5
Sajak Adat Sezaman – T4
Sajak Bangkitlah – T5
Syair Definisi Orang Berakal – T4
Puisi Tradisional T4…?
Novel
Perwatakan watak utama

Dua persoalan

Dua latar masa

Tiga nilai kemanusiaan
Dua latar tempat

Pertentangan pendapat watak utama dengan watak lain
Teknik penceritaan/
teknik plot…?

Watak sampingan…?

Latar masyarakat…?


Saturday 2 November 2013

TEKNIK MENJAWAB KERTAS 2 BAHASA MELAYU SPM (BERDASARKAN PERCUBAAN SBP 2013)

TEKNIK MENJAWAB KERTAS 2 BAHASA MELAYU SPM
BERDASARKAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM SBP 2013


Soalan 1 : Rumusan

Petikan membincangkan ciri-ciri yang perlu ada pada seorang pekerja k-ekonomi untuk memajukan ekonomi negara.

Ciri-ciri tersebut ialah pekerja k-ekonomi perlu menguasai pelbagai jenis pemikiran serta mengamalkan prinsip pembelajaran sepanjang hayat. Mereka juga perlu bersedia menjadi sumber rujukan kepada rakan sekerja atau pihak lain dan mempunyai semangat keusahawanan yang tulen. Selain bersedia dan berkemahiran untuk bekerja secara kumpulan, pekerja k-ekonomi juga perlu mempunyai kompetensi di tempat kerja dan menghayati nilai integriti yang terpuji dan kesetiaan kepada organisasi mereka.

Kesan pekerja k-ekonomi kepada negara ialah kualiti kerja mereka dapat ditingkatkan serta idea dapat dikongsi bersama bagi menjana inovasi dalam syarikat. Seterusnya, pekerja k-ekonomi mampu meningkatkan pendapatan negara.
Kesimpulannya, setiap pekerja di Malaysia perlu mempunyai ciri-ciri pekerja k-ekonomi supaya negara dapat dibangunkan dengan cepat.
       (118 patah perkataan)

Soalan 2: pemahaman

Soalan 2(a): Petikan umum

I.                     Maksud rangkai kata tersebut ialah tonggak penting
II.                    Usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan untuk melahirkan pekerja k-ekonomi adalah sejumlah RM200 juta diperuntukkan dalam bentuk latihan sambilan di Kolej Komuniti, Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Pusat Giat MARA dan Institut Latihan Perindustrian (ILP). Selain itu, RM100 juta pula diperuntukkan oleh Kementerian Sumber Manusia untuk membolehkan pekerja meningkatkan kemahiran dalam bidang tersebut. Selain itu, kerajaan juga telah memanggil pulang rakyat Malaysia yang berkelayakan dan memiliki kemahiran supaya pulang berkhidmat di negara sendiri.
III.                  Pada pendapat saya,  peranan pihak swasta untuk melahirkan pekerja k-ekonomi yang kompetitif adalah sentiasa mendorong pekerja mereka supaya meningkatkan ilmu pengetahuan dan kemahiran diri dengan melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi. Selain itu, pihak swasta juga boleh menyediakan perbelanjaan dalam bentuk biasiswa kepada pekerja mereka yang ingin mengikuti kursus atau pengajian di luar negara bagi meningkatkan pengetahuan sedia ada.  Seterusnya, pihak swasta juga boleh menyediakan ganjaran atau bonus kepada pekerja mereka yang menunjukkan keupayaan yang tinggi dalam perkhidmatan yang diberikan oleh mereka.

Soalan 2(b): Petikan cerpen

i.                     Mikraj bertelingkah dengan abangnya, Israk kerana Mikraj memberitahu abangnya terlalu berlagak sejak akhir-akhir ini dan Israk enggan pergi ke kebun. Mikraj juga memarahi abangnya kerana menghina, mengeji dan menyakiti hati Wah. Selain itu, Israk mengatakan Mikraj suka menjaga tepi kain orang.
ii.                    Pada pendapat saya, sesetengah ibu bapa menghantar anak-anak mereka pulang ke rumah datuk dan nenek di kampung pada musim cuti persekolahan adalah wajar. Tindakan tersebut dapat mengubati kerinduan datuk dan nenek terhadap cucu mereka yang sudah lama tidak berjumpa serta cucu-cucu dapat meringankan beban datuk dan nenek yang sudah tua di kampung dengan membantu mereka melakukan kerja-kerja rumah. Selain itu, tindakan tersebut juga menyebabkan anak-anak dapat merasai kehidupan di kampung sebagai sebahagian pengalaman dalam kehidupan mereka. Akhir sekali, anak-anak dapat mengenali saudara mara mereka di kampung dengan lebih dekat lagi sekali gus menjadikan  hubungan mereka bertambah mesra dan rapat.
iii.                  Perwatakan Mikraj berdasarkan petikan ialah seorang yang berjiwa sensitif apabila mengalirkan air mata apabila menceritakan kisah kepayahan, kekecewaan dan ketabahan Wah.
Perwatakan Mikraj berdasarkan keseluruhan cerpen pula ialah seorang yang berjiwa kampung. Hal ini dapat dibuktikan melalui perlakuan Mikraj yang suka akan suasana kampung seperti makanan tradisional kampung yang dihidangkan di rumah Wah.

Soalan 2(c): Petikan klasik

i.                     Maksud rangkai kata tersebut ialah mendapat petanda
ii.                    Reaksi orang-orang dagang apabila terpandangkan gurap ialah orang dagang dari Petani menjadi hairan apabila terpandangkan gurap yang seumpama itu. Orang dagang Tandang Haidar pula menyangka bahawa gurap itu sebuah kota. Reaksi lain ialah orang dagang Cina tercenggang-cenggang apabila melihat gurap bercahaya pada sebelah malam.
iii.                  Pada pendapat saya, langkah-langkah yang wajar dilakukan bagi mengelakkan negara diceroboh oleh musuh adalah menambah pos-pos kawalan di sepanjang perairan negara serta  mengetatkan kawalan keselamatan di pintu masuk negara dengan alat pengesan yang  lebih canggih. Selain itu, kerajaan boleh meningkatkan kerjasama dengan pihak berkuasa negara-negara jiran supaya mengawal pergerakan keluar rakyat mereka. Seterusnya, penggunaan sistem radar yang lebih canggih juga mampu mengesan pergerakan dalam pelbagai situasi. Akhir sekali, kekuatan anggota keselamatan perlu ditambah supaya periran negara dapat dikawal dengan lebih berkesan.

Soalan 2(d): petikan puisi

i.                     Kegemilangan sejarah bangsa dalam rangkap keempat ialah rakyat Malaysia telah menjalin persaudaraan dengan negara di Timur dan Barat serta pelaut telah belayar dengan gagah di lautan. Selain itu, bahasa Melayu juga telah berkembang di Utara hingga Selatan. Kegemilangan lain ialah bahasa Melayu telah disebarluaskan dari pulau ke pulau melalui aktiviti pelayaran.
ii.                    Pada pendapat saya, bahasa Melayu boleh dimartabatkan di persada antarabangsa adalah dengan mengadakan pertandingan pidato dalam bahasa Melayu di peringkat antarabangsa serta memperkenalkan kursus bahasa Melayu di universiti-universiti terkenal di seluruh dunia. Kerajaan juga perlu memartabatkan bahasa Melayu dengan menetapkan dasar bahawa bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di dunia. Selain itu, pemimpin-pemimpin negara perlu menggunakan bahasa Melayu dalam majlis-majlis rasmi di peringkat antarabangsa. Akhir sekali, penulis-penulis blog boleh memuat naik bahan dalam bahasa Melayu untuk dikongsi dengan masyarakat antarabangsa.
iii.                  Tiga nilai yang diperoleh dalam sajak tersebut ialah nilai keberanian yang dapat dilihat melalui pelayar negara berani membelah lautan untuk menyebarluaskan pengaruh bahasa Melayu. Nilai lain ialah amanah iaitu rakyat Malaysia memikul amanah untuk mendaulatkan bahasa Melayu. Selain itu nilai tanggungjawab juga terdapat dalam sajak ini iaitu rakyat bertanggungjawab untuk memelihara maruah bangsa dan bahasa Melayu supaya mencapai kegemilangan. Nilai patriotisme juga terdapat dalam sajak ini iaitu rakyat bersemangat untuk memelihara martabat bahasa dan maruah bangsa.

Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

a)       Membina ayat

i.                     Ibu mengupas kulit limau untuk adik yang terlantar sakit di hospital.
Kulit Robert mengelupas apabila terkena cahaya terik matahari di Malaysia.

ii.                    Maklumat yang disampaikan oleh saksi itu bercanggah dengan siasatan yang dilakukan oleh Inspektor Hisham.
Tiang rumah Pak Hitam berceranggah setelah rumahnya dirosakkan oleh ribut yang kuat semalam.

iii.                  Penduduk menderita akibat kehabisan makanan apabila tentera Jepun menjajah Tanah Melayu.
Hasnol berhajat untuk menjelajah ke seluruh negara apabila tamat peperiksaan SPM nanti.

b)       Analisis ayat

i.                     Ayah guru.
ii.                    Kakak cantik.
iii.                  Abang ke Kuala Lumpur.

c)        Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan

i.                     bernama                -               ternama
dwi bahasa            -               dwibahasa

ii.                    was-was                 -               waswas
membangun          -               membangunkan

iii.                  menghadkan         -               mengehadkan
semulajadi             -               semula jadi

d)       membetulkan kesalahan kata/istilah dan kesalahan bahasa

i.                     label                       -               logo
di                             -               pada

ii.                    jauh                        -               jarak
dan                         -               dengan

iii.                  mematuhi              -               menjunjung
untuk                      -               agar/ supaya

e)       peribahasa

Peribahasa sesuai yang terdapat dalam petikan tersebut ialah;

i.                     ular kena palu
ii.                    malang tidak berbau
iii.                  sekali kena, dua kali jalan tahu

Soalan 4: Novel

4(a) Novel yang saya kaji ialah novel Sutera Dalam Lukisan karya Abd Talib Hassan. Unsur saspens terdapat dalam novel ini dengan tujuan untuk menimbulkan minat dalam diri pembaca agar menyudahkan pembacaan mereka.

Peristiwa  yang menunjukkan unsur saspens dalam novel tersebut ialah peristiwa juruhebah meminta Hafiz tampil ke pentas untuk menyanyi kerana permintaan seorang peminat rahsia yang ingin tujukan lagu itu kepada keluarga tuan rumah sempena majlis perkahwinan Same’ah. Peristiwa ini menjadi saspens kerana pembaca tertanya-tanya peminat rahsia yang membuat permintaan supaya Hafiz menyanyikan lagu pada malam itu.

Peristiwa yang menunjukkan unsur saspens yang lain ialah Samsul mengajak Hafiz ke hospital. Samsul memberitahu bahawa Hafiz perlu melupakan persengketaannya kerana orang itu sedang menderita sakit.  Samsul memberitahu bahawa kemungkinan mereka tidak berpeluang lagi untuk bertemu dengannya. Peristiwa ini menjadi saspens kerana pembaca tertanya-tanya orang yang dimaksudkan oleh Samsul itu sehingga mendorong pembaca untuk menyudahkan pembacaan mereka.

Seterusnya unsur saspens juga dapat dilihat melalui peristiwa ketika Hafiz berbual-bual dengan Adila, mereka terpandang seorang pemuda yang baru lalu kemudian berhenti di luar pagar. Pemuda itu memandang mereka dan kemudian berlalu pergi. Peristiwa ini juga menjadi saspens kerana pembaca ingin mengetahui orang yang memerhatikan mereka dan sebab orang itu bertindak sedemikian.


4(b) Novel yang saya kaji ialah novel Sutera Dalam Lukisan karya Abd Talib Hassan dan Renyah karya Gunawan Mahmood. Berdasarkan dua buah novel tersebut, banyak watak sampingan yang telah dikemukakan oleh kedua-dua pengarang.

Dalam novel Sutera Dalam Lukisan, watak sampingan yang saya pilih ialah Adila. Perwatakan Adila dalam novel tersebut ialah seorang yang bersimpati. Perwatakan tersebut dapat dilihat melalui peristiwa Adila yang memberitahu Same’ah bahawa Hafiz tidak boleh dibiarkan sebegitu. Adila memberitahu bahawa Hafiz menjadi mangsa alam dan manusia di sekelilingnya. Dia bersimpati dengan nasib yang dialami oleh Hafiz dan akan membantu untuk memulihkannya. Perwatakan Adila yang lain ialah seorang yang teguh pendirian. Sebagai contohnya, apabila Faizal datang ke kampung untuk bertemu dan memujuk Adila supaya kembali kepadanya, Adila tegas dengan keputusannya untuk tidak akan menerima Faizal kembali.


Dalam novel Renyah pula, watak sampingan yang saya pilih ialah Hasnol. Perwatakan Hasnol dalam novel ini ialah seorang yang suka menjalani gaya hidup mewah. Bukti perwatakan Hasnol sedemikian ialah dia menerima tawaran Tengku Munir yang akan memasukkan sejumlah wang ke dalam akaunnya di luar negara jika dia membantu meluluskan tender yang dipohon oleh Tengku Munir ekoran gaya hidup mewah yang diamalkannya. Perwatakan Hasnol yang lain ialah seorang yang tidak bijak menguruskan kewangan. Perwatakan ini dapat dibuktikan melalui peristiwa Hasnol yang datang ke rumah orang tuanya untuk meminjam wang sebanyak 10 ribu bagi menyelesaikan masalah kelab golf kerana tidak pandai merancang kewangan akibat keinginan untuk hidup mewah seperti rakan-rakannya sedangkan dia hanyalah seorang kakitangan kerajaan sahaja.


KEJAYAAN BERMULA DENGAN AZAM, KESUNGGUHAN DAN DOA




CONTOH KARANGAN TUDINGAN SPM 2013.....(4)

KARANGAN BAHAGIAN B – DIMENSI ANTARABANGSA

Sejak akhir-akhir ini, penyakit berbahaya seperti H1N1, SARS, selesema burung dan meningitis atau radang otak telah menular ke seluruh dunia. Kerjasama sejagat amat diperlukan bagi mencegah penularan penyakit-penyakit  tersebut.

Tulis sebuah rencana mengenai peranan negara-negara dunia bagi mencegah penularan wabak penyakit-penyakit tersebut.


Tajuk: Tanggungjawab Negara-Negara Dunia Mencegah Penyakit Berbahaya
Penulis : Azaman b. Zakaria

Sejak akhir-akhir ini penyakit-penyakit seperti H1N1, SARS, selesema burung dan meningitis atau radang otak telah melanda beberapa negara di dunia seperti Mexico, Amerika Utara, Venezuela, China dan sebagainya. Hal ini amat membimbangkan penduduk dunia kerana wabak penyakit tersebut telah merebak dengan begitu cepat sekali. Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah merekodkan bahawa lebih 120 ribu penduduk dunia telah dijangkiti wabak H1N1 dan bilangan kematian akibat penyakit tersebut melebihi 1500 orang. Di Malaysia sahaja, bilangan kematian yang dicatatkan oleh Kementerian Kesihatan akibat H1N1 setakat ini adalah sebanyak 85 orang. Statistik ini menunjukkan bahawa wabak penyakit berbahaya tersebut telah mengancam penduduk dunia. Keadaan akan menjadi lebih parah lagi jika penularan penyakit ini tidak dikekang . Oleh itu, kerjasama sejagat amat diperlukan bagi menyekat lebih banyak lagi kematian akibat wabak tersebut. Jadi, negara-negara di dunia perlu bekerjasama dan memainkan peranan masing-masing agar penularan wabak seperti H1N1, SARS, selesema burung dan meningitis dapat dihalang.

Peranan yang boleh dimainkan oleh negara-negara di dunia adalah dengan melakukan saringan kesihatan kepada warga asing di pintu-pintu masuk sesebuah negara. Setiap warga asing yang ingin masuk ke sesebuah negara perlu mengisytiharkan status kesihatan mereka terlebih dahulu sebaik sahaja tiba di pintu-pintu masuk sama ada di lapangan terbang, pelabuhan atau sempadan sesebuah negara. Pasukan petugas kesihatan perlu membuat pemeriksaan kesihatan dengan teliti terhadap warga asing yang tiba dengan menggunakan alat khas bagi mengesan suhu badan mereka. Jika ada warga asing yang menunjukkan simpton-simpton seperti demam, selesema dan batuk, mereka perlu diasingkan untuk dikuarantin di tempat yang dikhaskan bagi tempoh tertentu. Pemeriksaan ini perlu dilakukan supaya mereka yang membawa wabak penyakit seperti H1N1 dan selesema burung dapat dikenal pasti lebih awal dan langkah pencegahan dapat diambil segera seperti menghantar mereka ke klinik atau hospital jika keadaan mereka boleh membahayakan diri dan orang lain. Jika hal ini dibuat dengan serta-merta, individu yang menunjukkan simpton-simpton tadi tidak akan bercampur dengan orang lain yang sihat sekali gus wabak penyakit tersebut dapat dihalang daripada merebak ke sesebuah negara. Kerajaan sesebuah negara perlu bertindak tegas dalam hal ini kerana penularan wabak penyakit ini mudah berlaku jika ada interaksi antara pembawa wabak dengan orang lain yang sihat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengingatkan negara-negara dunia supaya membuat pemeriksaan yang ketat di pintu-pintu masuk sesebuah negara bagi mencegah penularan wabak ini walaupun tindakan tersebut sedikit sebanyak akan menjejaskan industri pelancongan sesebuah negara. Peringatan tersebut memang benar kerana ada sesetengah negara memandang ringan terhadap wabak tersebut kerana bimbang sektor pelancongan negara akan terjejas. Dalam hal ini kerajaan perlu mengutamakan kesihatan penduduk terlebih dahulu kerana penawar bagi penyakit ini belum ditemukan lagi. Jadi langkah pencegahan mampu mengelakkan penularan wabak H1N1, SARS, selesema burung dan meningitis kerana mencegah lebih baik daripada merawat.

Selain itu, negara-negara dunia sama ada negara kaya atau miskin perlu mengadakan kerjasama antara satu sama lain bagi mencari jalan untuk mengelakkan penularan wabak penyakit seperti H1N1, SARS, selesema burung dan meningitis. Kerajaan sesebuah negara perlu menghantar saintis mereka untuk membuat penyelidikan bagi mencari vaksin yang boleh mencegah penyakit-penyakit tersebut. Setakat ini, pakar-pakar perubatan hanya memberikan penawar kepada pesakit hanya untuk menguatkan antibodi badan mereka bagi melawan penyakit-penyakit tersebut, tetapi penawar sebenar bagi mengubat penyakit-penyakit ini belum lagi ditemukan. Jadi, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) perlu menganjurkan pertemuan antara saintis seluruh dunia untuk menjana idea bagi mencari penawar untuk merawat penyakit-penyakit berbahaya tersebut. Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki Moon semasa berucap sempena Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu dua tahun lepas mengajak ketua-ketua negara dunia supaya memainkan peranan yang lebih pragmatik bagi menyediakan kesihatan yang terbaik kepada penduduk dunia. Beliau mengajak negara-negara kaya di dunia membantu negara-negara miskin bagi menyediakan kesihatan yang lebih baik kepada rakyat mereka. Saranan ini amat tepat memandangkan negara-negara miskin di dunia tidak mampu untuk menyediakan kemudahan kesihatan yang sempurna kepada rakyat mereka. Jadi negara-negara kaya seperti Amerika Syarikat, Britain, Jepun, Perancis dan Rusia perlu membantu mereka dengan menyediakan penawar bagi mencegah penularan wabak penyakit tersebut. Jadi, sudah terang lagi bersuluh bahawa kerjasama antara negara di dunia mampu mengekang penularan wabak penyakit seperti H1N1, SARS, selesema burung dan radang otak yang kini telah menjadi ancaman kepada penduduk dunia. Setiap usaha yang diambil pasti akan ada hasilnya jika dilakukan dengan bersungguh-sungguh kerana di mana ada kemahuan di situ ada jalan.


Tugasan anda…


Kembangkan dua perenggan isi dan satu perenggan penutup dengan menggunakan ayat gramatis


(Contoh karangan ini adalah hasil idea penulis secara total)

CONTOH KARANGAN TUDINGAN SPM 2013....(3)

KARANGAN BAHAGIAN B

Perpaduan merupakan elemen penting bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni dalam negara yang terdiri daripada pelbagai kaum.

Huraikan kepentingan mengamalkan perpaduan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.


Tema – perpaduan kaum di Malaysia

Tugasan soalan – kepentingan mengamalkan perpaduan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia

Idea :

i.                    Dapat mewujudkan masyarakat yang harmoni
ii.                  Mampu menarik kedatangan pelancong luar negara
iii.                 
iv.                  


Malaysia merupakan sebuah negara yang unik kerana terdiri daripada masyarakat berbilang kaum. Kaum-kaum utama seperti Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban dan sebagainya dapat hidup dalam keadaan harmoni. Banyak negara di dunia menjadikan Malaysia sebagai negara yang patut dicontohi kerana masyarakat dapat hidup dalam keadaan aman walaupun berbilang bangsa, agama dan budaya. Hal ini demikian kerana kebijaksanaan pemimpin kita yang menjadikan perpaduan kaum sebagai fokus utama bagi membina sebuah negara bangsa yang maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 nanti. Pada pendapat saya, banyak kepentingan yang dapat diperoleh jika perpaduan kaum dapat dikukuhkan dalam kalangan masyarakat kita.

Perpaduan kaum yang utuh di negara kita mampu mewujudkan sebuah masyarakat yang harmoni. Rakyat Malaysia dapat menerima kehadiran setiap kaum tanpa wujud prasangka dan pergeseran sehingga boleh menimbulkan konflik antara kaum. Rakyat Malaysia dapat membuat keputusan bijak mengenai cara yang terbaik untuk hidup dengan aman dan harmoni. Mereka tidak mahu kehidupan mereka menjadi huru-hara ekoran daripada perbalahan yang berlaku antara kaum. Pengalaman pahit pada 13 Mei 1969 suatu ketika dahulu banyak mengajar rakyat supaya menjadikan perpaduan kaum sebagai komitmen utama bagi mewujudkan masyarakat yang harmoni. Kini, masyarakat pelbagai kaum di Malaysia sudah mampu hidup bersatu padu dan saling memerlukan antara satu sama lain. Mereka boleh bekerjasama, menghormati dan bertolak ansur  antara satu sama lain kerana tidak mahu pisang berbuah dua kali. Mereka dapat meraikan hari kebesaran bersama-sama mengikut kaum yang terdapat di Malaysia. Masyarakat Cina dan India sudah tidak asing lagi menyambut Hari Raya bersama-sama masyarakat Melayu manakala masyarakat Melayu boleh menyambut perayaan Tahun Baru Cina bersama-sama dengan kaum Cina dan berkongsi kegembiraan dengan masyarakat India dengan meraikan perayaan Deepavali. Mereka boleh menikmati suasana dan berkongsi pengalaman apabila menyambut hari kebesaran bersama-sama. Hal ini juga banyak dibantu oleh sikap keterbukaan pemimpin negara dalam bidang pendidikan yang banyak menyumbang ke arah perpaduan kaum.  Sebagai buktinya, di Malaysia wujud Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang masing-masing menggunakan bahasa ibunda, tetapi pada masa yang sama bahasa lain boleh dipelajari. Hal inilah yang menyebabkan semua kaum di Malaysia dapat hidup dalam keadaan harmoni kerana  perasaan prejudis kepada kaum lain tidak wujud. Jadi, jelas menunjukkan bahawa masyarakat yang harmoni mampu diwujudkan jika perpaduan antara kaum dapat dikukuhkan.

Selain itu, perpaduan kaum yang wujud di Malaysia juga menyebabkan industri pelancongan negara berkembang pesat dan menjadi antara penyumbang terbesar kepada  Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara. Ekonomi negara yang mapan dan sistem politik yang stabil berupaya menjadi tarikan kepada pelancong luar negara untuk berkunjung ke Malaysia. Ramai pelancong luar negara datang berkunjung ke negara kita kerana tertarik dengan budaya masyarakat berbilang kaum yang terdapat di Malaysia. Banyak keunikan mengenai cara hidup masyarakat pelbagai kaum yang dapat ditonjolkan kepada pelancong asing seperti kepelbagaian makanan, pakaian, rumah ibadat, kesenian dan sebagainya. Keunikan inilah yang menyebabkan pelancong dari Eropah, Timur Tengah dan Asia Timur datang ke Malaysia untuk melihat dengan lebih dekat kebudayaan pelbagai kaum di negara kita. Kedatangan pelancong ini sudah tentu mampu meningkatkan pendapatan negara sekali gus menjadi sektor pelancongan yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan. Sebagai buktinya, pada tahun lalu seramai 25 juta orang pelancong asing datang ke negara kita hasil daripada usaha kerajaan yang bersungguh-sungguh mempromosikan keunikan yang terdapat di Malaysia khususnya kebudayaan pelbagai kaum yang terdapat di sini. Jumlah tersebut telah menjana sebanyak RM58 bilion kepada pendapatan negara, sekali gus menjadi penyumbang ketiga terbesar kepada KDNK negara. Menteri pelancongan, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz menjelaskan bahawa usaha untuk menarik 30 juta pelancong asing ke Malaysia pada tahun 2013 sedang digiatkan dan fokus kementerian adalah menganjurkan festival kebudayaan pelbagai kaum yang terdapat di negara kita. Kemajuan yang pesat dalam industri pelancongan negara ini menyebabkan negara mampu menyediakan pelbagai kemudahan untuk keselesaan rakyat. Jadi, sudah terang lagi bersuluh, perpaduan kaum yang kukuh di negara kita mampu menarik pelancong asing datang ke sini.


Tugasan anda…..


Kembangkan 2 perenggan isi dan satu perenggan penutup dengan menggunakan ayat gramatis.


(Contoh karangan ini adalah idea penulis secara total)

CONTOH KARANGAN TUDINGAN SPM 2013....(2)

Lihat gambar rajah di bawah dengan teliti kemudian huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.



Tema – Pusat Sumber Sekolah

Tugasan – Usaha Meningkatkan Penggunaan Pusat Sumber Sekolah

Idea - suasana yang kondusif
        - memperbanyakkan bahan bacaan
        - memperkasankan program NILAM
        - merancang mempelbagaikan program


Pusat sumber sekolah memainkan peranan penting dalam menentukan kejayaan seseorang murid. Pusat sumber sekolah menyediakan pelbagai kemudahan dan perkhidmatan kepada murid untuk mengakses pelbagai bahan bacaan bagi menyokong  proses pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah. Dengan kata lain, pusat sumber sekolah menjadi tempat untuk mengumpul, menyusun dan menyebarkan bahan pembelajaran dan pengajaran sama ada secara bercetak atau bukan bercetak bagi memenuhi keperluan murid dan guru. Oleh itu, pelbagai usaha boleh diambil untuk meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah dalam kalangan murid dan guru.

Suasana yang kondusif perlu diwujudkan bagi meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah dalam kalangan murid dan guru. Bagi mewujudkan suasana yang kondusif, pihak sekolah perlu merancang susun atur rak buku yang memudahkan pergerakan murid untuk mencari bahan bacaan yang dikehendaki.  Pusat sumber sekolah juga perlu menyediakan komputer yang memudahkan murid untuk mengakses internet beserta dengan mesin pencetak dan fotokopi. Selain itu, menyediakan ruang membaca yang luas dan memudahkan pergerakan juga mampu menarik murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah. Pihak sekolah juga boleh meletakkan gambar tokoh-tokoh negara di sudut yang stretegik kerana usaha ini berupaya menambahkan lagi keceriaan pusat sumber. Sebagai contoh, poster mantan-mantan Perdana Menteri dan tokoh kemerdekaan negara  boleh diletakkan di atas meja bagi memberi peluang kepada murid mengingatinya dengan mudah. Usaha-usaha ini bukan sahaja mampu menyediakan suasana yang kondusif  di pusat sumber sekolah tetapi juga memberikan keselesaan kepada murid kerana mereka dapat rujukan kendiri mengikut kehendak masing-masing. Jadi, sudah terang lagi bersuluh bahawa suasana yang kondusif mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber dalam kalangan murid dan guru.

Selain itu, memperbanyakkan bahan bacaan dan rujukan juga mampu meningkatkan penggunaan pusat sumber sekolah dalam kalangan murid dan guru. Pusat sumber sekolah hendaklah dilengkapi dengan pelbagai bahan bacaan seperti buku, majalah, akhbar ensiklopedia dan komputer supaya murid-murid dapat membuat rujukan daripada pelbagai sumber dengan mudah. Bahan-bahan bacaan terkini sama ada dari dalam atau luar negara dan buku-buku fiksyen serta bukan fiksyen perlu diperbanyakkan oleh pihak sekolah kerana sumber sedemikian dapat memberi peluang kepada murid meningkatkan ilmu pengetahuan mereka. Pusat sumber yang lengkap dengan kemudahan untuk mengakses internet juga dapat menepati kehendak murid kerana mereka dapat mengakses maklumat  dengan mudah dan cepat. Sebagai contoh, jika guru mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan meminta murid-murid melakukan kajian tentang tokoh-tokoh negara seperti sumbangan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Muhammad, mereka dapat mengakses maklumat yang diperlukan  dengan cepat melalui kemudahan internet yang disediakan di pusat sumber sekolah. Mereka tidak perlu pergi ke kedai buku untuk mendapatkan maklumat tersebut, sekali gus mampu menjimatkan wang murid. Jadi, jelas menunjukkan bahawa pusat sumber sekolah yang lengkap dengan bahan bacaan dapat menarik minat murid dan guru untuk mengunjunginya.

       Selain itu, memperkasakan program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) juga mampu menggalakkan murid-murid berkunjung ke pusat sumber sekolah. NILAM telah diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menggalakkan murid-murid membaca sekali gus menjadikan amalan membaca sebagai budaya hidup. Sehubungan dengan itu, pihak sekolah perlu mewajibkan murid-murid memiliki buku NILAM dan membuat catatan mengenai sebarang bahan bacaan sama ada berbentuk fiksyen atau bukan fiksyen yang telah dibaca oleh mereka. Guru-guru juga perlu membawa pelajar ke pusat sumber sekolah untuk memberi peluang kepada pelajar membaca dan membuat sinopsis mengenai bahan bacaan mereka dalam bulu NILAM. Sebagai contoh, guru-guru bahasa Melayu perlu membawa murid-murid ke pusat sumber sekolah seminggu sekali untuk memberi peluang kepada murid-murid membaca dan mengisi maklumat dalam buku NILAM.  Bagi memperkasakan lagi program NILAM, pihak sekolah perlu memberi anugerah kepada murid-murid yang menunjukkan jumlah bahan bacaan paling banyak pada setiap bulan bagi menggalakkan mereka membaca. Usaha-usaha ini bukan sahaja menyebabkan murid-murid rajin membaca tetapi juga mampu menggalakkan mereka berkunjung ke pusat sumber sekolah. Oleh itu, jelas menunjukkan bahawa memperkasakan program NILAM mampu menggalakkan murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah.

Akhir sekali, pihak sekolah perlu merancang pelbagai program  supaya murid-murid berkunjung ke pusat sumber sekolah. Kempen-kempen untuk menarik murid-murid supaya berkunjung ke pusat sumber sekolah perlu dilaksanakan. Jawatankuasa pusat sumber perlu mengedarkan risalah dan brosur yang mengandungi maklumat berkaitan program yang dirancang oleh pusat sumber sekolah. Selain itu, kain pemidang, banting dan poster perlu diletakkan pada papan-papan kenyataan sekolah untuk menarik minat murid-murid berkunjung ke pusat sumber. Sebagai contoh, kempen Jom Berkunjung Ke Pusat Sumber boleh dilancarkan oleh pihak sekolah bagi menggalakkan murid-murid mengunjungi pusat sumber. Pelbagai aktiviti perlu dirancang sempena kempen tersebut seperti melukis poster, pertandingan mewarna, membuat buku skrap, peraduan menulis esei dan sebagainya. Bagi menggalakkan lagi murid-murid menyertai program tersebut, hadiah yang lumayan perlu disediakan kepada mereka. Kempen seperti ini mampu menggalakkan murid-murid berkunjung ke pusat sumber kerana mereka tertarik dengan ganjaran yang telah ditawarkan. Oleh itu, pihak sekolah perlu mempelbagaikan kaedah dalam usaha menarik murid-murid mengunjungi pusat sumber kerana di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Usaha yang penuh komitmen  pasti akan membuahkan kejayaan.

Kesimpulannya, usaha secara berterusan perlu dilakukan oleh pihak sekolah bagi menggalakkan murid-murid mengunjungi pusat sumber sekolah. Kita tidak mahu hasrat kerajaan untuk melahirkan modal insan berminda kelas pertama bagi memacu negara mencapai status negara maju berpendapatan tinggi pada tahun 2020 nanti akan terbantut ekoran daripada kurangnya ilmu dalam diri mereka. Hasrat mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad untuk melihat bangsa kita maju mengikut acuan sendiri perlu direalisasikan. Usaha ini terletak pada pundak guru-guru yang memainkan peranan penting untuk membina negara bangsa yang berilmu pengetahuan dan mampu bersaing di pentas antarabangsa.



(Karangan ini adalah hasil idea penulis berdasarkan soalan peperiksaan percubaan SPM Kelantan tahun 2012)

CONTOH KARANGAN TUDINGAN SPM 2013.... (1)

Lihat rajah di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang faedah-faedah pengurusan masa yang berkesan. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.

Tema - pengurusan masa yang berkesan
Idea - menyusun aktiviti dengan cara terancang
        - membentuk disiplin diri
        - meningkatkan kecemerlangan diri


Pengurusan masa yang berkesan sangat penting kepada setiap orang. Pepatah Melayu ada mengatakan bahawa masa itu emas, menunjukkan masa merupakan sesuatu yang sangat bernilai dan tiada tandingannya. Dalam sepotong hadis, Rasulullah menyatakan bahawa masa ibarat mata pedang, jika kita tidak memotongnya, maka masa akan memotong kita. Begitulah pentingnya masa kepada semua orang, terutamanya kepada pelajar sekolah. Mereka perlu bijak menguruskan masa  kerana pelbagai faedah akan diperoleh jika dapat menguruskan masa dengan berkesan.

Pengurusan masa yang berkesan mampu membuatkan kita menyusun aktiviti yang ingin dilakukan dengan cara terancang. Dalam hal ini, ketepatan masa dalam menyiapkan sesuatu tugasan yang diberikan mampu menghasilkan tugasan yang berkualiti. Seseorang yang bijak merancang masa dapat menyiapkan tugasan yang diberikan mengikut durasi masa yang telah ditetapkan jika mereka menguruskan masa dengan berkesan. Mereka tidak akan tergesa-gesa melakukan sesuatu pekerjaan jika pembahagian masa telah dibuat secara berjadual. Pada masa yang sama, mereka tidak akan berada dalam keadaan tertekan kerana proses menyiapkan tugasan yang diberikan itu telah dilakukan secara tenang, bukannya disiapkan secara tergesa-gesa apabila tempoh tamat hampir tiba. Hasilnya, tugasan yang diberikan itu akan menjadi lebih berkualiti dan dapat diserahkan mengikut tempoh masa yang ditetapkan. Sebagai contoh, seorang pelajar yang diberikan tugasan supaya menyiapkan buku skrap Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan mengenai sumbangan negara kita dalam membantu negara-negara yang mengalami bencana alam di rantau Asia dapat diselesaikan mengikut tempoh yang dirancang jika pelajar tersebut membuat jadual kerja yang terancang. Jadi, jelas menunjukkan bahawa pengurusan masa yang berkesan menyebabkan seseorang itu mampu menyusun aktiviti secara terancang.

Selain itu, dapat membentuk disiplin diri yang terpuji juga merupakan faedah yang akan diperoleh jika seseorang itu dapat menguruskan masa dengan berkesan. Seseorang itu dapat memupuk sifat menepati masa jika mereka mampu menguruskan masa dengan berkesan. Pembahagian masa yang tersusun juga mampu menjadikan seseorang itu patuh pada peraturan yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, seseorang pelajar perlu merancang masa dengan betul apabila mereka pulang dari sekolah seperti menetapkan masa belajar, menyiapkan kerja rumah dan mengulang kaji pelajaran di samping masa untuk beriadah, menonton televisyen dan mengaji al-Quran. Jadual yang dirancang ini dapat menjadikan pelajar tersebut  berupaya menguruskan kehidupannya dengan teratur kerana  mereka dapat melaksanakan urusan kehidupan mereka secara teratur. Mereka perlu mematuhi jadual yang telah dirancang dan menepati masa yang telah ditetapkan. Jika hal ini berlaku, seseorang itu dapat memupuk disiplin diri yang kukuh kerana mereka telah menguruskan masa dengan berkesan. Pakar motivasi pendidikan, Dr. Ismail Zain sering mengingatkan pelajar sekolah supaya bijak merancang masa kerana kecemerlangan datang daripada pengurusan masa yang berkualiti. Jadi, sudah terang lagi bersuluh, disiplin diri yang terpuji dapat dibentuk jika seseorang itu menguruskan masa dengan berkesan.

Akhir sekali, pengurusan masa yang berkesan juga mampu meningkatkan kecemerlangan diri setiap orang. Masa yang dirancang dengan sempurna dapat meningkatkan kecemerlangan dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Hal ini demikian kerana seseorang yang bijak merancang masa mampu mengelakkan diri mereka daripada membazir masa dan terhindar daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa. Masa yang dirancang secara berkualiti dapat melahirkan insan yang holistik. Sebagai contoh, pelajar yang bijak merancang masa akan cemerlang dalam bidang akademik,  kokurikulum dan sahsiah. Hal ini dapat direalisasikan jika mereka merancang masa yang berkualiti seperti menetapkan tempoh masa untuk belajar, mengikuti kelas tuisyen, berekreasi, menonton televisyen, membantu ibu bapa dan mengaji al-Quran. Pelajar yang merancang masa seperti ini dapat membina kecemerlangan diri mereka kerana kehidupan seharian mereka telah dihabiskan dengan melakukan perkara-perkara yang berfaedah. Mereka bukan sahaja menunjukkan kecemerlangan dalam akademik dan kokurikulum tetapi pada masa yang sama terhindar daripada perkara-perkara yang boleh mendatangkan maksiat. Oleh itu,jelas menunjukkan bahawa jika seseorang itu dapat menguruskan masa dengan berkesan, kecemerlangan diri akan dapat dinikmati dalam kehidupan mereka.

Kesimpulannya, setiap masa yang dilalui hendaklah diatur dengan sebaik mungkin kerana masa yang terlepas tidak akan kembali semula. Berapa banyak masa yang telah kita bazirkan sebelum ini perlu dihitung semula kerana kita tidak berupaya untuk mengembalikan semula masa yang telah berlalu.  Peribahasa ada mengatakan bahawa di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Jadi, segala-galanya terpulang kepada diri kita sendiri untuk melakukan perubahan ke arah yang lebih baik.


 (karangan ini adalah hasil idea penulis berdasarkan soalan peperiksaan percubaan SPM 2013 negeri Pahang)

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA

ASPEK KOMSAS DRAMA BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ASPEK KOMSAS PERNYATAAN HURAIAN PEMIKIRAN Semangat cinta...